KN-Psychologia etapów edukacyjnych II SP-PsEE
Poruszane zagadnienia:
Rozwój dziecka w wieku adolescencji:
- specyfika okresu, rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy, fizyczny w tym okresie
- podstawowe trudności młodzieży, ich potrzeby rozwojowe, rozwój tożsamości i zagrożenia dla rozwoju tożsamości w czasie adolescencji.
- zagrożenia okresu adolescencji (uzależnienia, zaburzenia odżywiania, depresji młodzieńczej i zachowaniach autodestrukcyjnych), wsparcie i praca w szkole.
Psychologia grup - Grupy społeczne: tożsamość indywidualna vs. grupowa, cele grup społecznych, normy grupowe, etapy tworzenia grupy, status i role grupowe, stosunki społeczne w grupie. Spójność grupy komunikacja w grupie, próżniactwo społeczne, facylitacja społeczna i hamowanie. Metody pracy z grupą wykorzystujące prawidłowości psychologii społecznej rola nauczyciela w procesie grupowym, metody pracy z grupą w wieku gimnazjalnym/liceum, samorządność uczniowska, projekty edukacyjne.
Stereotypy i uprzedzenia: definicja stereotypu, powstawanie stereotypu, treść stereotypu, skutki steretypizacji (na oceny, zachowania).Przeciwdziałania, rozwijanie umiejętności społecznych, włączanie rodziców w proces rozwiązywanie konfliktów. Teoretyczne podstawy skutecznej profilaktyki.
Rozwiązywanie konfliktów, psychologia konfliktów, zasady rozwiązywania konfliktów, metody i procedury, techniki komunikacyjne, komunikacja z dzieckiem i rodzicami.
Zachowania prospołeczne i moralność - modele prospołeczności, uwarunkowania zachowań, rozwijanie postaw prospołecznych, znaczenie empatii w kształtowaniu relacji z otoczeniem.
Trudności wychowawcze - rozpoznawanie, unikanie błędów (wzmacniania przez wychowawcę, wzmacniania przez grupę), interwencja kryzysowa, długoterminowe strategie/oddziaływania korygujące w szkole, przekierowanie dziecka/rodziców do źródła pomocy.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Opis efektów kształcenia:
EK_01 - ma elementarną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania i edukacji w okresie adolescencji
EK_02 - zna podstawy wychowania i edukacji w oparciu o wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, poznawczej, neuropsychologii, psychologii ewolucyjnej, społecznej - ze szczególnym uwzględnieniem okresu dorastania
Umiejętności
EK_01 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii edukacji w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych.
EK_02 -potrafi posługiwać się podstawowymi koncepcjami psychologii w celu analizowania motywów i wzorów zachowań nastolatków, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej.
Kompetencje
EK_01 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjno-wychowawczych i opiekuńczych wobec adolescentów, w oparciu o wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w ujęciu różnych dziedzin psychologii; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wykorzystania wiedzy na temat psychologi wychowawczej w pracy pedagogicznej.
Liczba punktów ECTS: 3 - udział w zajęciach: 30 godzin, praca własna z tekstem 40 godzin, przygotowanie do zajęć 20 godzin. Łącznie 75 godzin.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
1. Metody podające: wykład informacyjny, konwersatoryjne, opis
2. Metody problemowe (burza mózgów)
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
EK 01, EK 02 - Egzamin ustny - 3 pytania otwarte
Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność na zajęciach (max jedna nieobecność w semestrze, zaliczenie egzaminu ustnego
Na ocenę końcową składają się:
Obecność na zajęciach (e-learning) - max 15 pkt.
Ocena z egzaminu końcowego max. 85 pkt. na platformie teams:
90-100% - ocena bdb
80-89% - ocena db
65-79% - ocena db+
50- 65% - ocena dst+
40-49% - ocena dst
0-40% - ocena ndst.
Literatura
Brzezińska A. I., Appelt K., Hejmanowski S., Jabłoński S., ej Smykowski B., Wojciechowska J., & Ziółkowska B. (2005). Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa.
Fontana D., (1998). Psychologia dla nauczycieli, Poznań: wyd. Zysk i S-ka.
Przetacznik- Gierowska M., Włodarski Z., (1998). Psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, t. 1 i 2
Wojciszke B. (2011). Psychologia Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Good Behawior Game- Alternatywa dla tradycyjnych metod zarządzania klasą. Katarzyna Kocoń Rychter Emanuel Ferdyn, Anna Kwatera, Katarzyna Okulicz-Karasowska A., (2009). Profilaktyka na co dzień: jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania. Warszawa: Wyd. Edukacyjne PARPA.
Kendall P. C., (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP Zeszyty naukowe Wyższej szkoły Humanitas. Pedagogika ss. 165-177.
Rosenberg Marshall B., (2003). Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Jacek Santorski & Co.
Borucka A., Pisarska A. Koncepcja resilience - czyli jak pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka. ORE.file:///C:/Users/zchom/Downloads/Borucka_Pisarska.pdf(dostęp 27.06.2023)
Furman E.(2007). Jak wspierać dziecko. Podręcznik psychoanalizy dla Rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
Nowicka M. (2010). Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Wydawnictwo Waldemar Marszałek.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: