KN-Pedagogika etapów edukacyjnych SP-PedEEc
Treści merytoryczne: Podmiotowość w wychowaniu – samowychowanie. Aksjologiczne podstawy wychowania. Podstawowe formy działania pedagogicznego: Rozwój psycho-fizyczny, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania. Dojrzałość fizyczna a dojrzałość społeczna i emocjonalna. Krystalizowanie się tożsamości. Dorosłość-identyfikacja z nowymi rolami społecznymi. Kształtowanie się stylu życia. Realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca. Poszerzanie autonomii i samodzielności. Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie rówieśniczej. Znaczenie grupy rówieśniczej: koleżeństwo, przyjaźń, związek partnerski, miłość, konflikty z rówieśnikami, rodzicami i wychowawcami. Rola osób znaczących i autorytetów. Zmiana autorytetów, kryzys autorytetu nauczyciela i rodzica. Bunt okresu dorastania i jego funkcje. Zagrożenia młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia. Nauczyciel jako doradca. Wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Przygotowanie młodzieży do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem oraz do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy. Uczenie się przez całe życie. Program wychowawczy. Edukacja zdrowotna, stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego młodzieży, animowanie życia społeczno-kulturalnego, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami;
Student/ka zna i rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
Umiejętności
Student/ka potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować
go do potrzeb edukacyjnych uczniów;
Kompetencje społeczne
Student/ka jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej;
Student/ka jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Kryteria oceniania
- na ocenę 3 (dst.) Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej i dydaktycznej;
- na ocenę 4 (db.) Student ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, zna zagadnienie grupy rówieśniczej, pozycji społecznej ucznia w grupie rówieśniczej. Student ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę na temat zasad pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązków nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, poszanowanie godności dziecka;
- na ocenę 5 (bdb.) Student ma gruntowną i uporządkowaną wiedzę na temat rozwiązywania konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowania życia społeczno-kulturalnego klasy, wspierania samorządności i autonomii uczniów, rozwijania u dzieci kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Ponadto potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów oraz jest przygotowany do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Metody dydaktyczne realizowane są przy pomocy platformy Moodle USOS UKSW i aplikacji Microsoft Teams:
- wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja.
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia
EGZAMIN PISEMNY:
UDZIAŁ W DYSKUSJI:
Warunek zaliczenia przedmiotu na podstawie egzaminu pisemnego w formie 3 pytania otwarte - opisowe o charakterze problemowym.
Literatura
1. B. Śliwerski, Myśleć jak pedagog, Sopot 2010.
2. Z. Włodarski, Psychologia uczenia się, Warszawa 1998.
3. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 1991.
4. M. J. Szymański, Edukacyjne problemy współczesności, Kraków 2014.
5. W. Żmudziński, Metodologia uczenia się. Materiały dla nauczycieli szkół średnich, Poznań 2001.
6. A. Karpińska (red.), Teoria i praktyka kształcenia w dialogu i perspektywie, Białystok 2003.
7. A. Karpińska, M. Zińczuk (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, Warszawa 2014.
W cyklu 2021/22_Z:
1. B. Śliwerski, Myśleć jak pedagog, Sopot 2010. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: