KN-Pedagogika etapów edukacyjnych II SP-PedEE2
Treści merytoryczne: Podmiotowość w wychowaniu – samowychowanie. Aksjologiczne podstawy wychowania. Podstawowe formy działania pedagogicznego: Rozwój psycho-fizyczny, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania. Dojrzałość fizyczna a dojrzałość społeczna i emocjonalna. Krystalizowanie się tożsamości. Dorosłość-identyfikacja z nowymi rolami społecznymi. Kształtowanie się stylu życia. Realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca. Poszerzanie autonomii i samodzielności. Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie rówieśniczej. Znaczenie grupy rówieśniczej: koleżeństwo, przyjaźń, związek partnerski, miłość, konflikty z rówieśnikami, rodzicami i wychowawcami. Rola osób znaczących i autorytetów. Zmiana autorytetów, kryzys autorytetu nauczyciela i rodzica. Bunt okresu dorastania i jego funkcje. Zagrożenia młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia. Nauczyciel jako doradca. Wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Przygotowanie młodzieży do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem oraz do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy. Uczenie się przez całe życie. Program wychowawczy. Edukacja zdrowotna, stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego młodzieży, animowanie życia społeczno-kulturalnego, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- posiada wiedzę z zakresu procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń;
- współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów;
- głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących.
Umiejętności:
-potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;
- potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych;
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł.
Kompetencje społeczne:
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych);
- jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela,
- ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych).
Kryteria oceniania
- na ocenę 3 (dst.) Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej i dydaktycznej;
- na ocenę 4 (db.) Student ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, zna zagadnienie grupy rówieśniczej, pozycji społecznej ucznia w grupie rówieśniczej.; Student ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, proponuje efektywne metody stosowane w skutecznym planowaniu pracy opiekuńczo – wychowawczej i dydaktycznej; potrafi pobudzać do realizacji zainteresowań i działalnoścci społecznej uczniów.
- na ocenę 5 (bdb.) Student ma gruntowną, uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, w oparciu o literaturę przedmiotu opisuje zasady planowania działalności opiekuńczo – wychowawczej i dydaktycznej; Student ma ugruntowaną, uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej i dydaktycznej, proponuje efektywne metody pracy z uczniem, z wykorzystaniem określonych metod samodzielnie dokonuje ewaluacji procesu pracy wychowawczej, opiekuńczej i dydaktycznej; zna zasady wspomagania ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Ma wiedze na temat przygotowania młodzieży do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem oraz do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy.
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Metody dydaktyczne realizowane są przy pomocy platformy Moodle USOS UKSW i aplikacji Microsoft Teams:
- wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja.
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia
EGZAMIN PISEMNY:
UDZIAŁ W DYSKUSJI:
Warunek zaliczenia przedmiotu na podstawie egzaminu pisemnego w formie 3 pytania otwarte - opisowe o charakterze problemowym.
Literatura
1. B. Śliwerski, Myśleć jak pedagog, Sopot 2010.
2. Z. Włodarski, Psychologia uczenia się, Warszawa 1998.
3. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 1991.
4. M. J. Szymański, Edukacyjne problemy współczesności, Kraków 2014.
5. W. Żmudziński, Metodologia uczenia się. Materiały dla nauczycieli szkół średnich, Poznań 2001.
6. A. Karpińska (red.), Teoria i praktyka kształcenia w dialogu i perspektywie, Białystok 2003.
7. A. Karpińska, M. Zińczuk (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: