KN-Psychologia ogólna SP-PSOG
Podczas wykładów poruszone zostaną następujące tematy:
1. Ustalenia terminologiczne – kluczowe pojęcia stosowane w psychologii
2. Historia kształtowania się psychologii jako samodzielnej dyscypliny
3. Przedstawiciele i główne założenia szkół teoretycznych, tj. strukturalizmu, asocjacjonizmu, funkcjonalizm, psychologia postaci
4. Przedstawiciele i główne założenia współczesnych kierunków psychologicznych: behawioryzm, psychoanaliza, psychologia fizjologiczna, psychologia poznawcza, humanistyczna
5 Podstawowe założenia i terminologia stosowana w ramach psychologii poznawczej: .Procesy intelektualne. Myślenie twórcze., inteligencja. Teorie intelektu; Pamięć. Fizjologiczne podłoże pamięci. Fazy procesu zapamiętywania. Cechy i rodzaje pamięci.; procesy spostrzegania, uwagi; Zapominanie. Teorie zapominania.
6 Różne sposoby uczenia się. Warunkowanie jako sposób uczenia się. Rola kary i nagrody. Uczenia się ze zrozumieniem. Modelowanie.
7 Procesy emocjonalno-motywacyjne .Rola emocji, potrzeb i samooceny w motywacji; emocje i motywacja w procesach regulacji zachowania
8 Wpływ motywacji na sprawność działania.
9 Podstawowe założenia, terminologia stosowana w psychologii rozwojowej; kluczowe zmiany rozwojowe zachodzące od narodzin po okres późnej dorosłości; koncepcja zadań rozwojowych Roberta Havighursta; kryzysy normatywne i nienormatywne i sposoby radzenia sobie z nimi; czynniki rozwojowe
10.Temperament a zachowanie.
11. Zna terminologię stosowaną w psychologii klinicznej, klasyfikację zaburzeń psychicznych, przyczyny i sposoby leczenia zaburzeń psychicznych;
12. Stres i frustracja. Trwałe i nietrwałe skutki frustracji .Mechanizmy obronne i ich rola. Strategie radzenia sobie w sytuacjach stresowych; stres a wypalenie zawodowe w zawodzie nauczyciela
W cyklu 2022/23_L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną główne założenia i teorie poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Student zapozna się z kluczowymi pojęciami poszczególnych procesów psychicznych, jak również zaznajomiony zostanie z podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w psychologii. |
W cyklu 2023/24_L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną główne założenia i teorie poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Student zapozna się z kluczowymi pojęciami poszczególnych procesów psychicznych, jak również zaznajomiony zostanie z podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w psychologii. |
W cyklu 2024/25_Z:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną główne założenia i teorie poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Student zapozna się z kluczowymi pojęciami poszczególnych procesów psychicznych, jak również zaznajomiony zostanie z podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w psychologii. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy:
W_01 - zna i rozumie elementarną terminologie używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii: neuropsychologii, psychologii ewolucyjnej, psychologii uczenia się, psychologii poznawczej, psychoanalizy i psychologii humanistycznej oraz metod, technik i narzędzi badawczych w psychologii;
W_02 - zna psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania oraz nazwiska ich twórców i kluczowych przedstawicieli;
W_03 - zna podstawowe teorie z obszaru psychologii (neuropsychologii, psychologii ewolucyjnej, psychologii uczenia się, psychologii poznawczej, psychoanalizy i psychologii humanistycznej, psychologii stresu, psychologii emocji i motywacji, postrzegania zmysłowego).
Student w zakresie umiejętności:
U_01 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w świetle koncepcji psychologicznych;
U_02 - potrafi prawidłowo interpretować i analizować teorie psychologiczne i doniesienia empiryczne.
Kompetencje:
K_01 - rozumienie znaczenie teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań pedagogicznych;
K_02 - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie testowej na platformie Moodle. Test zawierać będzie pytania otarte i zamknięte.
2 (ndst.):
a) w zakresie wiedzy student:
- nie zna elementarnej terminologii używanej w psychologii,
- nie zna psychologicznych koncepcji człowieka i jego funkcjonowania,
- nie zna podstawowych teorii z obszaru psychologii
b) w zakresie umiejętności:
- nie potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w świetle koncepcji psychologicznych,
- nie potrafi prawidłowo interpretować teorii psychologicznych;
c) w zakresie kompetencji:
- nie rozumie znaczenia teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań pedagogicznych.
- nie jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.
3 (dost.):
a) w zakresie wiedzy:
- zna elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii,
- zna psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania,
- wymienia podstawowe teorie z obszaru psychologii
b) w zakresie umiejętności:
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania prostych motywów i wzorów ludzkich zachowań,
- potrafi opisać główne założenia teorii psychologicznych;
c) w zakresie kompetencji:
- rozumie znaczenie teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych.
- jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.
na ocenę 4,0 (db.) student:
a) w zakresie wiedzy:
- zna i rozumie elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii,
- zna i opisuje psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania,
- ma uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych teorii z obszaru psychologii;
b) w zakresie umiejętności:
- potrafi posługiwać się różnorodnymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania złożonych motywów i wzorów ludzkich zachowań,
- potrafi opisać różnorodne założenia teorii psychologicznych i wskazać elementy je różniące;
c) w zakresie kompetencji:
- rozumie i wyjaśnia znaczenie teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań pedagogicznych.
- rozumie znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.
na ocenę 5,0 (bdb) student:
a) w zakresie wiedzy:
- zna, rozumie i tłumaczy terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii, omawianą na zajęciach i znajdującą się w podanej literaturze,
- zna, opisuje i wyjaśnia psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania, wskazując między nimi znaczące różnice, analizuje istniejące między nimi zależności,
- ma szeroką wiedzę na temat teorii z obszaru psychologi i ich praktycznego znaczenie w badaniach i pracy psychologa oraz pedagoga;
b) w zakresie umiejętności:
- analizuje złożone motywy i wzorce ludzkich zachowań w świetle różnorodnych teorii psychologicznych, wyjaśnia i analizuje zachodzące między nimi różnice oraz interpretuje w ich świetle zastaną rzeczywistość,
- potrafi opisać, wyjaśnić i porównać ze sobą różnorodne, złożone założenia teorii psychologicznych;
c) w zakresie kompetencji:
- wyróżnia się rozumieniem znaczenia teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań pedagogicznych,
- jest wrażliwy na znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych i wyraża swoje oceny odnośnie określonych działań empirycznych.
Literatura
Kozielecki J. (1998). Koncepcje psychologiczne człowieka.Warszawa.
Mietzel G (1999). Wprowadzenie do psychologii.Gdańsk.
Strelau J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna. Tom 2. Gdańsk.
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: