KN-Pedagogika ogólna SP-POII
W trakcie wykładu podjęte zostaną następujące zagadnienia:
1. Paideia – pedagogia - pedagogika;
2. Miejsce pedagogiki w systemie współczesnych nauk;
3. Antropologiczne, ontologiczne i aksjologiczne podstawy pedagogiki ogólnej;
4. Podstawowe środowiska wychowawcze;
5. Podstawowe pojęcia i łączące je relacje – wychowanie, edukacja, formacja itd.;
6. Podmiotowość w wychowaniu;
7. Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych – system prewencyjny we współczesnym wychowaniu;
8. Klasyfikacja myśli pedagogicznej: prądy, kierunki, koncepcje;
9. Personalizm pedagogiczny;
10. Pedagogika ogólna a postpedagogiki i subpedagogiki;
11. Szkoła i system oświatowy;
12. Nauczyciel: prawa, obowiązki, kompetencje;
13. Uzależnienia i podkultury młodzieżowe;
14. Doradztwo zawodowe;
15. Współpraca z nauczycielami i otoczeniem;
16. Udzielanie uczniom wsparcia i pomocy.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: ECTS [ 1 ECTS= 30 (25) godz.]:
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 godz.
Przygotowanie się do egzaminu: 30 godz.
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 30 godz.
Suma godzin: 115 [115/30 (25)= 4]
Liczba ECTS: 4
| W cyklu 2024/25_Z: ECTS [ 1 ECTS= 30 (25) godz.]:
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 godz.
Przygotowanie się do egzaminu: 30 godz.
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 30 godz.
Suma godzin: 115 [115/30 (25)= 4]
Liczba ECTS: 4
| W cyklu 2022/23_Z: ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]:
- zajęcia - 30 godz.
- indywidualna lektura tekstów: 10 godz.
- przygotowanie do zaliczenia końcowego: 10 godz.
Suma godzin: 50 [50/25=2]
liczba ECTS: 2
|
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - Student zna elementarną wiedzę używaną w pedagogice, zna i rozumie system oświatowy, prawo oświatowe, funkcje szkoły, obecność uczniów z niepełnosprawnościami
EK 2 - zna i rozumie rolę nauczyciela, prawa, obowiązki i zadania
Ek 3 - zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej
nauczyciela, kierowanie klasą, problem integracji i inkluzji, zaburzenia, problemy migracyjne, problem agresji, środki psychoaktywne, podkultury
Ek 4 - zna problematykę doradztwa zawodowego
Umiejętności:
EK 1 - potrafi zaprojektować własną ścieżkę rozwoju zawodowego
EK 2 - rozumie kwestie etyczne związane zawodem nauczyciela
Ek 3 - umie współpracować z innymi nauczycielami i osobami spoza środowiska szkolnego
Ek 4 - umie rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów
Ek 5 - umie doradzić uczniowi ścieżkę jego rozwoju
Kompetencje:
EK 1 - okazuje empatię uczniom i zapewnia ich o pomocy
EK 2 - dba o własny rozwój przez pogłębianie wiedzy pedagogicznej
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]:
- zajęcia - 30 godz.
- indywidualna lektura tekstów: 10 godz.
- przygotowanie do zaliczenia końcowego: 10 godz.
suma godzin: 50 [50/25=2]
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
3.0 - Umie scharakteryzować historyczne i filozoficzne podstawy pedagogiki ogólnej; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat antropologicznych i aksjologicznych podstaw pedagogiki; wie jakie są relacje między pedagogiką a innymi dyscyplinami pedagogicznymi.
3.5 - Prezentuje podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) pedagogiki ogólnej oraz uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych.
4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, edukacji i formacji oraz uzasadnić znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga.
4.5 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstaw wychowania, edukacji i formacji; potrafi dokonać analizy relacji między pedagogiką ogólną a innymi dyscyplinami pedagogicznymi, umie opracować strategie wychowawcze.
5.0 - Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; analizować i interpretować problemy wychowawcze; prezentować uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Antropologiczna pedagogika ogólna, red. M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak, Lublin 2010; J. Gnitecki, Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007; T. Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Bydgoszcz 2011; Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1-2, Warszawa 2005; B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012; D. Benner, Pedagogika ogólna, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2015; A.M. de Tchorzewski, Pedagogika ogólna. Wielopostaciowość. Rudymenta. Meandry. Dylematy, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2019; I. Czarnecka, Rozwój szkolnictwa specjalnego w Polsce w latach 1918-1939. Realia i oczekiwania, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2021.
Literatura uzupełniająca:
K. Ablewicz, Metodologiczne i teoretyczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków 2003; G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003; S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993; F. W. Kron, Pedagogika, kluczowe pojęcia, Sopot 2012; R. Leppert, Pedagogiczne peregrynacje. Studia i szkice o pedagogice ogólnej, Toruń 2000; M. Myszkowska-Litwy, Pedagogika ogólna a teoria i praktyka dydaktyczna, Kraków 2011; S. Palka, Pedagogika w stanie tworzenia: kontynuacja, Kraków 2003; Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukołowicz, M. Nowak, Lublin 1997; K. Rubacha, Konceptualizacja przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008; B. Śliwerski, Współczesna myśl pedagogiczna, Kraków 2009.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: