Główne problemy współczesnej etyki SP-KSP-E-GPWE
Treści merytoryczne: specyfika ujęcia etycznego, umiejętność wyszukiwania problemów moralnych, trafnego ich formułowania, wskazywania konsekwencji związanych z poszukiwaniem i formułowaniem rozwiązań; Wybrane problemy współczesności: moralne i praktyczne znaczenie prawdy, egzystencjalne znaczenie wartości moralnych, zagadnienia związane z: 1. ciałem, płcią, 2. wiedzą i wiarą, 3. przeciwstawieniem religia - etyka; źródłowe kategorie dla współczesnych kontrowersji: transcendencja, obiektywność, bezinteresowność, wspólnota (indywidualność).
Metody oceny: elementy oceny
- aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów);
- umiejętność krytycznej lektury tekstu filozoficznego;
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
wiedza
- w pogłębiony sposób charakteryzuje moralne problemy (EN_W01)
- zna i objaśnia klasyczną koncepcję osoby (EN_W01)
- określa uwarunkowania i zależności między głównymi problemami moralnymi (EN_W01)
umiejętności
- potrafi wskazać i uzasadnić źródła i zależności wiedzy etycznej (EN_U02)
kompetencje społeczne
- jest gotowy do wnikliwej i krytycznej oceny stanowisk i poglądów etycznych (EN_K01)
ECTS
liczba ECTS - 0,5 (1 ECTS = 25/30 godz.)
konwersatorium - 10 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 5 godz.
suma godzin - 15
Kryteria oceniania
Kryteria ogólne:
- aktywność na zajęciach;
- umiejętność formułowania problemów oraz prowadzenia dyskusji;
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii etycznej; nie rozumie specyficznego charakteru etyki; nie potrafi analizować problemów moralnych ani dyskutować ich;
dostateczna (3) - zna częściowo terminologię etyczną; rozumie specyfikę etyki, ale w niedostatecznym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów moralnych;
dobra (4) - zna terminologię etyczną, rozumie specyfikę etyki, potrafi analizować i dyskutować problemy moralne;
bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów moralnych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy etyki; potrafi analizować problemy moralne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów moralnych.
Literatura
Człowiek na rozdrożu. Sztuczna inteligencja - 25 punktów widzenia, red. J. Brockman, Helion, Gliwica2020
Harry Gordon Frankfurt, O prawdzie, Bela Med., Krosno 2008
Harry Gordon Frankfurt, O wciskaniu kitu, Czuły barbarzyńca, Warszawa 2008
Erich Fromm, Mieć czy być, Rebis, Poznań 2009
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005
L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009
C. L. Lewis, Podział ostateczny, Media Rodzina, Poznań 2005
T. Pchilips, Prawda. Krótka historia wciskania kitu, Albatros, Warszawa 2020.
Josef Pieper, O miłości, PAX Warszawa 1983
Platon, Obrona Sokratesa
R. Rorty, G. Vattimo, Przyszłość religii, Eidos, Kraków 2005
S. Schneider, Świadome maszyny. Sztuczna inteligencja i projektowanie umysłów, PWN Warszawa 2021.
A. Schrier, Nieodwracalna krzywda. Tragiczne losy nastolatek, które zmieniły płeć, Wydawnictwo AA, Kraków 2021.
W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, UKSW, Warszawa 2011.
W. Starnawski, Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawa 2020
T. Walsh, To żyje. Sztuczna inteligencja. Od logicznego fortepianu po zabójcze roboty. PWN, Warszawa 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: