Filozoficzne podstawy etyki SP-KSP-E-FPE
Treści merytoryczne: specyfika ujęcia filozoficznego, podstawowe kategorie filozoficzne: istnienie, realność, przedmiot, podmiot, zagadnienie prawdy, człowiek, osoba, jednostka, indywidualność, zagadnienie poznania, istnienie i poznawanie wartości, problem wolności, słowo;
Metody oceny: elementy oceny
- aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów);
- umiejętność krytycznej lektury tekstu filozoficznego;
- pisemny sprawdzian wiedzy i rozumienia zagadnień filozoficznych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
wiedza
- w pogłębiony sposób charakteryzuje filozoficzne koncepcje człowieka (EN_W01)
- zna i objaśnia klasyczną koncepcję osoby (EN_W01)
- wyjaśnia pojęcie godności człowieka i wskazuje jej teoretyczne podstawy (EN_W01)
- określa uwarunkowania i zależności między głównymi elementami ludzkiego działania (EN_W01)
umiejętności
- potrafi wskazać i uzasadnić filozoficzne źródła i zależności wiedzy etycznej (EN_U02)
kompetencje społeczne
- jest gotowy do wnikliwej i krytycznej oceny stanowisk i poglądów etycznych (EN_K01)
ECTS
liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)
wykłady - 12 godz.
ćwiczenia - 8 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 35 godz.
przygotowanie do kolokwium - 25 godz.
suma godzin - 80
Kryteria oceniania
Kryteria ogólne:
- aktywność na zajęciach;
- umiejętność formułowania problemów oraz prowadzenia dyskusji;
- zdolność krytycznej lektury tekstów filozoficznych i etycznych;
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii filozoficznej; nie rozumie specyficznego charakteru filozofii i etyki; nie potrafi analizować problemów filozoficznych i moralnych ani dyskutować ich;
dostateczna (3) - zna częściowo terminologię filozoficzną etyczną; rozumie specyfikę filozofii, ale w niedostatecznym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów filozoficznych i etycznych;
dobra (4) - zna terminologię filozoficzną, rozumie specyfikę filozofii i etyki, potrafi analizować i dyskutować problemy filozoficzne i moralne;
bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów filozoficznych i moralnych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy etyki; potrafi analizować problemy moralne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów filozoficznych i moralnych.
Ocena końcowa
- aktywność studenta
- sprawdzian wiedzy
Literatura
LITERATURA
Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Czytelnik, Warszawa 1983
Hans Urs von Balthasar, Prawda jest symfoniczna, W drodze, Poznan 1998
Bocheński Józef M, Ku filozoficznemu myśleniu, Pax, Warszawa 1986.
W. Chudy, Filozofia kłamstwa, Volumen, Warszawa 2003
W. Chudy, Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, TN KUL, Lublin 2009
Harry Gordon Frankfurt, O prawdzie, Bela Med., Krosno 2008
Harry Gordon Frankfurt, O wciskaniu kitu, Czuły barbarzyńca, Warszawa 2008
Erich Fromm, Mieć czy być, Rebis, Poznań 2009
Erich Fromm, O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005
Kasprzyk L. Węgrzecki, Wprowadzenie do filozofii. PWN, Warszawa 1983
L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009
Krąpiec M. A., Kamiński S., Zdybicka Z. [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996.
Krąpiec M. A., Ja - człowiek, Lublin 1991
J. Lacan Triumf religii, PWN, Warszawa 2017
Clive Staples Lewis, Cztery miłości, PAX, Warszawa 1962
C. L. Lewis, Podział ostateczny, Media Rodzina, Poznań 2005
Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych, A. Podsiad, Z. Więckowski (red.), IW Pax, Warszawa 1983
Josef Pieper, O miłości, PAX Warszawa 1983
Josef Pieper, W obronie filozofii, IW Pax, Warszawa1985
Platon, Obrona Sokratesa
R. Rorty, G. Vattimo, Przyszłość religii, Eidos, Kraków 2005
R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000
W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, UKSW, Warszawa 2011.
W. Starnawski, Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawa 2020
Stepień A.B., Elementy do filozofii, RW KUL, Lublin 1980
T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, RW KUL, Lublin 2001, s. 9-24
Swieżawski S., Istnienie i tajemnica, Lublin 1993
Władysław Tatarkiewicz, O szczęściu. Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 1979
K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, TN KUL Lublin 1982;
K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983;
J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I-II, TN KUL Lublin 1986.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Link do zespołu kod zespołu Kod zespołu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: