KN-Emisja głosu SP-EG
Treści merytoryczne: podstawowe informacje na temat oddychania, fonacji, artykulacji, a także zjawiska rezonansu zachodzącego w ciele mówiącego. Treści te stanowią podstawę ćwiczeń oddechowych, głosowych, artykulacyjnych i rozluźniających. W czasie ćwiczeń student utrwala dobre nawyki, a nieprawidłowe koryguje.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Kod dostępu do zajęć
k64zrm6
WIEDZA - student powinien osiągnąć elementarną wiedzę dzięki której:
1. Opisuje budowę i działanie aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego. Objaśnia mechanizmy tworzenia głosu i mowy;
2. Objaśnia i prezentuje sposoby rozluźniania ciała w celu uruchomienia rezonatorów;
3. Wymienia zasady pracy głosem w tym zasady higieny głosu;
4. Dobiera sposób używania języka mówionego do sytuacji;
5. Omawia dobór środków ekspresji językowej .
UMIEJĘTNOŚCI - student jest zdolny do:
1. Obserwowania oraz doskonalenia u siebie czynności oddechowych,i fonacyjnych i artykulacyjnych;
2. Rozpoznawania swoich nawyków oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych;
3. Dobierania, dostosowywania i wykonywania ćwiczeń utrwalających i doskonalących dobre nawyki oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne;
4. Dobierania i dostosowywania do swoich potrzeb ćwiczeń rozluźniających.
KOMPETENCJE - student:
1. Dąży do doskonalenia emisji głosu poprzez ćwiczenia ;
2. Wymaga od siebie starannego posługiwania się głosem;
3. Jest wyrozumiały wobec trudności emisyjnych swoich oraz innych osób;
4. Dba o właściwe operowanie głosem;
5. Dba o piękno języka polskiego w swoich wypowiedziach;
Aktywność studenta i opis pracy w godz:
udział w ćwiczeniach - 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz.
przygotowanie prezentacji tekstu - 15 godz.
nakład pracy studenta w godzinach - 60
PUNKTY ECTS - 2
Kryteria oceniania
Podstawową metodą oceniania jest obserwacja studenta w trakcie wykonywania ćwiczeń oraz omówienie ze studentem przedstawionej przez Niego obowiązkowej prezentacji tekstu
Ocenie podlega sposób wykonywania ćwiczeń, kontrolowanie i redukcja napięć, postawa skupienia na wykonywanych ćwiczeniach Ocenie podlega też publiczna prezentacja wybranego przez studenta fragmentu tekstu spełniającego warunki podane przez prowadzącego zajęcia.
Na ocenę podsumowującą składa się:
- w 1/3 ocena z funkcjonowania studenta w czasie ćwiczeń,
- w 1/3 ocena z przygotowania studenta do zajęć,
- w 1/3 ocena z prezentacji tekstu.
Praktyki zawodowe
nie przewiduje się oddzielnych praktyk w ramach zajęć EG
Literatura
B. Tarasiewicz, "Mówię i śpiewam świadomie". Kraków 2003.
J. D. Bednarek, "Ćwiczenia wyrazistości mowy". Wrocław 2005
B. Toczyska, "Głośno i wyraźnie". Gdańsk 2007
B. Ciecierska -Zajdel, "Trening głosu". Warszawa 2012
W cyklu 2023/24_L:
Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, A Milewski, Gdańsk 2016. |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
W tym semestrze studenci będą pracować m.in. na tekstach patronów roku 2024: Kazimierza Wierzyńskiego, Czesława Miłosza, Marka Hłaski, Witolda Gombrowicza. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: