KN-Diagnoza i terapia pedagogiczna SP-DiTP
Po ukończeniu zajęć student:
1. nazywa zaburzenia jakie mogą wystąpić w toku nauki szkolnej
2. wymienia i opisuje symptomy zaburzeń
3. wyjaśnia i charakteryzuje przyczyny zaburzeń
4. ustala kryteria oceniania w oparciu o rodzaj zaburzenia
5. troszczy się o prawidłowy tok nauki ucznia z dysfunkcjami
6. kreatywnie podchodzi do prowadzonych zajęć
W cyklu 2021/22_Z:
Na zajęciach omówione będą następujące zagadnienia: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
student zna nazwy zaburzeń, które mogą wystąpić w toku nauki szkolnej
posiada podstawową wiedzę na temat tych zaburzeń
zna rodzaje terapii, które można zastosować
zna przyczyny omawianych zaburzeń
zna symptomy tych zaburzeń
Umiejętności:
po ukończeniu zajęć student potrafi dopasować symptomy do zaburzenia rozwojowego
troszczy się o prawidłowy tok nauki ucznia z dysfunkcjami
Kompetencje:
ustala kryteria oceniania w oparciu o rodzaj zaburzenia
stosuje indywidualizację biorąc pod uwagę problemy ucznia
Udział w ćwiczeniach - 15
Przygotowanie do zajęć - 7
Konsultacje - 1
Czas na pisanie referatu - 5
Przygotowanie do zaliczenia - 10
Suma godzin: 38 godzin/30(25)godz=1 ECTS
Kryteria oceniania
Metody:
- wykład informacyjny, konwersatoryjny
- analiza prac uczniów
- prezentacja multimedialna
Kryteria oceniania:
2 (nast.) nie nazywa zaburzeń występujących u dzieci w toku nauki szkolnej
3 (dst.) zna i nazywa zaburzenia występujące u dzieci
4 (db.) wymienia i charakteryzuje symptomy towarzyszące poszczególnym zaburzeniom
5 db.) samodzielnie rozpoznaje i nazywa zaburzenia, które mogą towarzyszyć dziecku oraz potrafi dobrać odpowiedni rodzaj terapii
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Borowiecka Renata, Dziecko w równowadze, Warszawa 2011.
2. Brejnak Wojciech, Dysleksja: nie jesteś sam, Warszawa 2003.
3. Gruszczyk – Kolczyńska Edyta, Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki?, Warszawa 1989.
4. Herda Katarzyna, O dzieciach Indygo, czyli ADHD bez tajemnic, Kielce 2007.
5. Kastory – Bronowska, Monika, Wczesna Interwencja, Warszawa 2002.
6. Pisula Ewa, Autyzm, Płock 2002.
7. Wnukowska Katarzyna, Czy moje dziecko mówi poprawnie: poradnik logopedyczny, Gdańsk 2010.
Literatura dodatkowa:
1. Bobula Stanisław, ADHD dar specyficzny, Kraków 2006.
2. Bogdanowicz Marta, Dysleksja w wieku dorosłym, Gdańsk 2012.
3. Borkowska Maria, Integracja Sensoryczna na co dzień, Warszawa 2010.
4. Mrugalska Krystyna, Upośledzenie umysłowe: wskazówki dla rodziców i opiekunów dzieci oraz osób dorosłych dotkniętych upośledzeniem umysłowym, Warszawa 1986.
5. Zabłocki Kazimierz Jacek, Autyzm, Płock 2002.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: