Team building, czyli jak współpracować w zespole CSDZ-U2-TB
Celem zajęć jest uzyskanie przez studenta elementarnej wiedzy z zakresu współpracy w zespole oraz rozwój umiejętności związany z wykorzystaniem zdobytej wiedzy w praktyce poprzez aktywne uczestnictwo w budowaniu zespołu uczestników warsztatów.
Spodziewane efekty:
Student rozróżnia znaczenia roli kierownika, menedżera, lidera. Poznaje różnice między grupą a zespołem, teorie budowania zespołu. Rozpoznaje role zespołowe i identyfikuje potrzeby i potencjał zespołu. Weryfikuje własną pracę i pracę zespołu, efektywność, na podstawie wyciągniętych wniosków i informacji zwrotnej.
• poznanie procesu grupowego i jego znaczenia w budowaniu zespołu,
• rozpoznawanie ról zespołowych i możliwości ich wykorzystania,
• zidentyfikowanie własnych predyspozycji do pełnienia określonych ról zespołowych,
• testowanie własnych możliwości podczas treningu.
Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.Zajęcia są wpisywane na suplemencie do dyplomu jako przedmiot ponadprogramowy.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Opis ECtS:
Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.
EFEKTY KSZTAŁCENIA
Objaśnienia oznaczeń.
PO - ogólnouczelniane efekty kształcenia
W – kategoria wiedzy, U – kategoria umiejętności, K – kategoria kompetencji
01,02,03,04 – numer efektu kształcenia
H1A – efekty kształcenia o obszarze nauk humanistycznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia
S1A - efekty kształcenia o obszarze nauk społecznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia
A) efekty kształcenia
Symbol Efekty kształcenia dla przedmiotu
Warsztaty Umiejętności Liderskich
po ukończeniu warsztatu na poziomie podstawowym Odniesienie do efektów kształcenia w obszarach kształcenie w zakresie nauk humanistycznych
i społecznych
WIEDZA
PO_W01 zna elementarną terminologię związaną z praca zespołową, H1A_W02
S1A_W02
PO_W02 zna elementarną terminologię, ma podstawową uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu negocjacji H1A_W02
H1A_W03
PO_W03 zna elementarne zasady planowania i organizacji struktur społecznych H1A_W03
S1A_W05
PO_W04 ma podstawową wiedzę dotyczącą grup społecznych, na temat budowania zespołu, ról zespołowych i procesu grupowego, człowieka jako jednostki wchodzącej w skład zespołu, zna zasady posługiwania się informacją zwrotną S1A_W02
S1A_W04
S1A_W05
UMIEJĘTNOŚCI
PO_U01 potrafi posługiwać się podstawową terminologią związaną
z pracą zespołową, dokonać obserwacji ról, w tym przywódczych, analizować podobieństwa i różnice ról zespołowych HA1_U01
S1A_U02
PO_U02 potrafi posługiwać się elementarną terminologią z zakresu współpracy w zespole, w tym ról zespołowych HA1_U01
S1A_U02
S1A_U07
PO_U03 potrafi zidentyfikować cel, określić strukturę zespołu, potrafi samodzielnie wykorzystać wiedzę kierując się wskazówkami instruktora oraz wyciągać wnioski dotyczące w/w zagadnień H1A_U06
S1A_U02
S1A_U07
PO_U04 potrafi odróżnić struktury społeczne, grupę i zespół, dokonać obserwacji preferowanych przez jednostki ról zespołowych, etapów budowania zespołu, potrafi pozyskiwać i udzielać informację zwrotną, proponować zadania członkom zespołu H1A_U01
S1A_U02
S1A_U07
S1A_U08
KOMPETENCJE
PO_K01 ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności dotyczących budowania zespołu, osiąganie celów, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie H1A_K01
S1A_K01
PO_K02 ma świadomość poziomu własnej wiedzy dotyczącej negocjowania oraz rozumie potrzebę jej aktualizowania przez całe życie H1A_K01
S1A_K01
PO_K03 Identyfikuje i realizuje cele zespołu, potrafi określić priorytety i wdrożyć działania. H1A_K02
S1A_K02
S1A_K03
PO_K04 współpracuje w zespole, przyjmować w nim różne role, wykazuje aktywność i zaangażowanie, rozumie role, dokonuje samooceny kompetencji, doskonali umiejętności współpracy w zespole H1A_K02
S1A_K02
S1A_K03
S1A_K05
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach. Zaliczenie uzyskuje student, który zna elementarną terminologię związaną z współpracą w zespole, poznaną podczas zajęć, potrafi się nią posługiwać i wykorzystywać w praktyce. Aby uzyskać zaliczenie student opracowuje i realizuje krótkie zadanie dla zespołu.
2 powyżej 12 godzin nieuzasadnionych nieobecności na zajęciach
3 - 3,5 znajomość i posługiwanie się elementarną terminologią z zakresu współpracy w zespole poznaną podczas warsztatów, systematyczne przygotowanie do zajęć
4 - 5 w/w oraz aktywne uczestnictwo w realizacji ćwiczeń i zadań w ramach warsztatów, samodzielne działania podejmowane w postaci przeprowadzenia krótkiego zadania dla zespołu
Metody dydaktyczne:
Sytuacyjne metody poszukujące oraz giełda pomysłów, ćwiczenia praktyczne, studium przypadku, praca zespołowa zadaniowa, eksperymenty oraz obserwacje w terenie, metoda projektu, drama, inscenizacja. Część teoretyczna w formie krótkich wykładów konwersatoryjnych na podstawie podanej literatury.
Weryfikacja efektów kształcenia na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, uczestnictwa w ćwiczeniach oraz wzajemnej informacji zwrotnej o realizacji zadań.
Literatura
• Adler, R., B., (2014), Relacje interpersonalne, Proces porozumiewania się. Poznań, Rebis.
• Brown, R., (2006), Procesy grupowe., Gdańsk, GWP.
• Brown, S. (1996) Jak mówić, aby ludzi słuchali, Warszawa, Logos.
• Covey, S.R. (2004) 7 nawyków skutecznego działania, Poznań, Rebis.
• Detz, J. (2001) Nie co mówić, ale jak mówić, Gdańsk, GWP.
• Fisher, R., Ury, W., & Patton, B. (2004). Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawanie się. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
• Gellert, M., Nowak, C., (2008). Zespół., Gdańsk, GWP.
• Kamińska-Radomska, I. (2003). Etykieta biznesu, czyli międzynarodowy język kurtuazji. Warszawa: Studio EMKA.
• Krajewska, A., (2015) Kompetencje personalne i społeczne. EKONOMIK, Warszawa.
• McKey, M., Davis, M., Fanning, P. (2001) Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk, GWP.
• Santorski, J., (2014), Meta. Skrypt. Lidera. Ożarów Maz., Jarosław Szulski & Co DW
• Watkins, M., (2008) Reguły negocjacji. Poradnik dla lidera, Gliwice, Helion.
• Zimbardo, P.G. (2004) Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego, Warszawa, Zysk i S-ka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: