Skuteczna komunikacja, czyli jak efektywnie porozumiewać się z innymi CSDZ-U2-KOM
Umiejscowienie zajęć w obszarach kształcenia.
Warsztaty Skuteczna komunikacja, czyli jak efektywnie porozumiewać się z innymi, należą do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Perspektywa nauk humanistycznych zawiera poznanie własnych zasobów w obszarze kompetencji społecznych, złożoności języka, jakim się posługuje. To wiedza o człowieku, relacjach, rodzajach więzi społecznych, sposobach porozumiewania się ludzi, zasadach dobrego wychowania w porozumiewaniu się ludzi. tego przedmiotu ogólnouczelnianego należą w większości do kategorii umiejętności i kompetencji, z wykorzystaniem kategorii wiedzy w niezbędnym jej minimum. Studnet otrzymuje 3 pkt ECTS. Zajęcia są wpisywane na suplemencie do dyplomu jako przedmiot ponadprogramowy.
Celem zajęć jest rozwój kompetencji społecznych studentów ułatwiających poradzenie sobie w różnych sytuacjach zawodowych i codziennych. Spodziewane efekty:
• wzrost wiary we własne siły, możliwości i umiejętności,
• zidentyfikowanie własnych kompetencji personalnych i społecznych,
• szeroko pojęta wiedza o komunikacji interpersonalnej, ciekawy moduł o mowie ciała
• poznanie zachowań asertywnych i efektywnego porozumiewania się z ludźmi,
• znajomość zasad dobrego wychowania,
• praktyczny trening interpersonalny.
Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Opis ECTS
Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.
EFEKTY KSZTAŁCENIA:
Objaśnienia oznaczeń.
PO - ogólnouczelniane efekty kształcenia
W – kategoria wiedzy
U – kategoria umiejętności
K – kategoria kompetencji
01,02,03 – numer efektu kształcenia
H1A – efekty kształcenia o obszarze nauk humanistycznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia
S1A - efekty kształcenia o obszarze nauk społecznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia
WIEDZA
PO_W01 zna elementarną terminologię związaną z teorią komunikacji H1A_W02
S1A_W01
PO_W02 ma uporządkowaną wiedzę ogólną o człowieku, komunikacji interpersonalnej, dobrym wychowaniu, odpowiedzialności za inicjowanie kontaktów społecznych
H1A_W03
H1A_W06
H1A_W10
S1A_W02
S1A_W04
S1A_W05
S1A_W07
PO_W03 ma wiedzę z zakresu techniki komunikacji interpersonalnej, zasady nawiązywania kontaktów i efektywnego porozumiewania się ludzi, budowania treści dokumentów i wystąpień ustnych, zna zasady dobrego wychowania
H1A_W03
H1A_W09
S1A_W04
S1A_W06
S1A_W07
UMIEJĘTNOŚCI
PO_U01 potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu komunikacji interpersonalnej i zasad dobrego wychowania
H1A_U04
S1A_U02
PO_U02 potrafi wyszukiwać, selekcjonować i analizować informacje o sposobach, formach porozumiewania się ludzi, obserwować i analizować zjawiska społeczne, przewidywać konsekwencje niektórych zachowań H1A_U01
H1A_U03
S1A_U02
S1A_U03
S1A_U04
S1A_U08
PO_U03 potrafi efektywnie komunikować się w mowie i piśmie, przestrzegać zasad dobrego wychowania, wykorzystywać techniki i narzędzia komunikacji interpersonalnej
H1A_U04
S1A_U02
S1A_U04
S1A_U06
S1A_U07
S1A_U08
KOMPETENCJE
PO_K01 ma świadomość własnych kompetencji personalnych i społecznych, poziomu wiedzy o procesie komunikacji personalnej oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
H1A_K01
S1A_K01
PO_K02 wyszukuje, selekcjonuje i analizuje informacje o instytucjach edukacji, formach uczenia się przez całe życie, rozwoju kompetencji społecznych
S1A_K03
S1A_K04
S1A_K06
PO_K03 nawiązuje kontakty w grupie uczestników zajęć i poza nią, bierze czynny udział w wydarzeniach kulturalnych na uczelni lub poza nią, przestrzega zasad dobrego wychowania)
H1A_K02
H1A_K06
S1A_K02
S1A_K03
S1A_K06
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach. Zaliczenie uzyskuje student, który posługuje się podstawową terminologią związaną z teorią komunikacji. Aby uzyskać zaliczenie student bierze udział w wydarzeniach kulturalnych lub edukacyjnych.
ocena kryteria
2 powyżej 12 godzin nieuzasadnionych nieobecności na zajęciach
3 - 3,5 znajomość i posługiwanie się elementarną terminologią związaną z komunikacją interpersonalną, zasadami dobrego wychowania, poznaną podczas warsztatów
4 - 5 w/w oraz systematyczne przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach
Literatura
• Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II, R.F., (2014). Relacje interpersonalne. Poznań, REBIS.
• Bralczyk, J., Mosiołek – Kłosińska, K., (2001). Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, Warszawa.
• Cialdini, R. (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
• Dobek – Ostrowska, B., (2007). Podstawy komunikowania społecznego, ASTRUM, Wrocław.
• Głodowski, W. (1999). Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań. Warszawa: Hansa Communication.
• Gut, J., Haman, W., (1995) Docenić konflikt., Kontrakt, Warszawa, OSH Kontrakt.
• Griffin, E., (2003). Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk.
• Król-Fijewska, M. (2005), Stanowczo, łagodnie, bez lęku. W.A.B.
• McKey, M., Davis, M., Fanning, P. (2001) Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk, GWP.
• Menard, J.D. (2009) Jak występować publicznie, Warszawa, Santorski Jacek &Co Agencja Wydawnicza.
• Nęcki, Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków: ANTYKWA.
• Pease, A. (2010). Mowa ciała. Gdańsk: GWP.
• Pease, A., B.,(2010). To przecież proste! Towarzyskie umiejętności ułatwiają życie. REBIS, Poznań.
• Kamińska-Radomska, I., (2009). Etykieta biznesu., EMKA, Warszawa.
• Krajewska, A., (2015). Kompetencje personalne i społeczne. EKONIMIK, Warszawa.
• Steward, J. (2000). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: