Wprowadzenie do historii Kościoła WT-TR-WH
Poziom przedmiotu: podstawowy.
Cele przedmiotu: Celem wykładów jest zapoznanie studentów teologii z wybranymi zagadnieniami z historii Kościoła katolickiego.
Treści merytoryczne: Przedmiot ma na celu analizę rozwoju Kościoła katolickiego w ciągu wieków. Podczas wykładu szczególny nacisk będzie kładziony na kontekst historyczno-społeczny początków Kościoła - nauczanie soborów, tworzenie struktur kościelnych, a także błędnowierstwo, czyli herezje, itp. w Kościele katolickim w starożytności, średniowieczu, nowożytności, oraz w czasach najnowszych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student posiada pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii
Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii,
zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. Definiuje przedmiot Historii Kościoła jako naukę oraz metodologię nauk
historycznych i teologicznych, poznaje i analizuje źródła oraz literaturę przedmiotu, wymienia podstawowe tematy zagadnienia
analizowane w trakcie poszczególnych semestrów, charakteryzuje poszczególne epoki, objaśnia terminy i pojęcia, tłumaczy i
podsumowuje cechy charakterystyczne danej epoki.
Umiejętności: posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i
teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników,
pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów. Dobiera, analizuje i porównuje źródła historyczne, ustala fakty, poddaje
je krytyce, na podstawie faktów wyprowadza wnioski, poznaje genezę, przebieg i skutki wydarzeń, tworzy podsumowanie.
Kompetencje: student dyskutuje na temat poznanej wiedzy, dąży do możliwie szerokiego i obiektywnego poznania kontekstu
rzeczywistości, wyraża swoje opinie i oceny, troszczy się o swoją indywidualność i wolność w wyrażaniu opinii.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu odbywa się w procesie weryfikacji efektów kształcenia. Weryfikacja kształcenia odbywa się podczas egzaminu pisemnego z całości materiału.
Wcześniej studenci otrzymają całościowy zestaw tez egzaminacyjnych. Na egzaminie student otrzymuje wybrany zestaw tez do ustnego przeanalizowania (max. 45 min).
Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK w wymaganym minimalnym zakresie 65%.
Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i
kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%.
Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i
kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%.
Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje
założone w EK w przedziale 91%-100%.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: