Priesthood - God's gift WT-SSTN-PG
Kapłaństwo widziane jako dar Boży pozwala pogłębić jego znaczenie i przeżywanie zarówno dla samych kapłanów, jak i korzystających z ich posługi. Rozumienie kapłaństwa w perspektywie daru odsyła do Chrystusa, który przez ten dar łączy się z samym obdarowanym ("alter Christus"). Ukazanie szerszego kontekstu społecznego i kulturalnego pomaga zobaczyć aktualność oraz potrzebę kapłaństwa dla współczesnego świata. Badanie, jak sami kapłani przeżywają swoją posługę w różnych miejscach świata pozwala wyróżnić co jest wspólne wszystkim kapłanom, a co dotyczy tylko pewnych miejsc i czasów. Kapłaństwo jako dar Boży jest również przeżywany na sposób bardzo indywidualny. Dlatego konieczny jest osobisty wgląd każdego kapłana w swoje życie duchowe oraz jego rozwój. Wykład wskazuje drogi i sposoby takiego rozwoju i dąży do odpowiedniej miłości samego siebie, radości z własnego kapłaństwa, chęci posługi wobec innych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Potrafi ocenić rolę jaką ma kapłan wobec współczesnego świata.
2. Uwzględnia kontekst społeczny, w jakim realizowana jest posługa kapłańska.
3. Widzi kapłaństwa w ramach innych posług w Kościele.
4. Dostrzega kryzysy, jakie są obecne różnych latach kapłaństwa.
5. Wie jakie środki (ludzkie i nadprzyrodzone) podejmować, aby cieszyć się swoim kapłaństwem.
6. Rozpoznaje siebie jako "alter Christus".
7. Dba o swoją modlitwę osobistą: brewiarz, medytację, różaniec.
8. Rozumie konieczność dbania o wspólnotę na poziomie biskup-kapłan.
9. Przeżywa udzielanie sakramentów, posługi, jako wyraz swojej miłości do Boga i człowieka, a nie pracę/rolę do wykonania.
10. Rozwija swoje relacje z innymi kapłanami.
11. W sposób dojrzały dba o ubogich i cierpiących.
12. Nazywa i kształtuje swoje uczucia według uczuć Chrystusa.
Kryteria oceniania
Wiedza:
ocena niedostateczna (2): student nie wie nic o kapłaństwie; dostateczny (3): wie coś o kapłaństwie, jego roli we współczesnym świecie; dobry (4): ma dobrą znajomość kapłaństwa; bardzo dobry (5): ma doskonałą znajomość kapłaństwa.
Umiejętności:
ocena niedostateczna (2): student nie zdaje sobie sprawy ze znaczenia kapłaństwa; dostateczny (3): potrafi dostrzec znaczenie kapłaństwa; dobry (4): potrafi dostrzec sens kapłaństwa w kontekście, w którym żyje; bardzo dobry (5): potrafi posługiwać się teologią kapłaństwa we współczesnym kontekście.
Kompetencje społeczne:
ocena niedostateczna (2): student nie jest zainteresowany wzmacnianiem swoich relacji z innymi; dostateczny (3): traktuje kapłaństwo jako obowiązek, a nie dar; dobry (4): doświadcza kapłaństwa jako żywej więzi z Bogiem i innymi; bardzo dobry (5): kapłaństwo utożsamia z Chrystusem, który oddaje swoje życie za innych.
Literatura
F. J. Sheen, The Priest Is Not His Own, New York 1963.
Benedict XVI, Ministers Of Your Joy. Meditations on priestly spirituality, London 2005.
J. Ratzinger/Benedict XVI, Teaching And Learning The Love Of God, San Francisco 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: