Joy (simcha) as a form of Jewish piety WT-SSTA-JS
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z pojęciem simchy opisującej żydowską radość i szczęście. Praktykowanie simchy nie powinno być tylko przyjemnością, ale również moralnym obowiązkiem jako zalecana forma służenia Bogu i przestrzegania Jego micwot, czyli przykazań. Rola simchy jest podkreślona w Torze, najważniejszej części Tanach , gdzie termin ten pojawia się wielokrotnie, między innymi w Bereszit, Szemot, Wajikra (po jednym razie) oraz aż 12 razy w Dewarim . W dwóch pozostałych częściach Biblii Hebrajskiej, Newiim i Ketuwim, termin simcha również występuje w wielu fragmentach. Radosne usposobienie, studiowanie Tory oraz wykonywanie przykazań w duchu radości, to sposoby na znalezienie Boga. Chodzi o nabycie umiejętności praktykowanej w judaizmie, a mianowicie służeni Bogu z radością. Postawa simchy powinna stać się głównym narzędziem duchowej służby Bogu. Doskonalenie kompetencji studenta będzie dotyczyć trzech wymiarów simchy: 1. simcha jako moralny obowiązek pobożnego Żyda, 2. wskazanie elementów simchy w świętach żydowskich, 3. przykład praktyki simchy według wyznawców chasydyzmu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - student definiuje pojęcie żydowskiej simchy w oparciu o teksty Tory, Newiim i Ketuwim. Wymienia w tradycji judaistycznej 10 pojęć akcentujących odmienne wymiary radości. Potrafi odróżnić radość objawiającą się w holeilut, czyli wesołości wynikającej z postawy lekkomyślności i frywolności (której należy unikać), od simchy, która jest podstawą praktykowania micwot we wspólnocie.
W2 - student rozumie złożoność simchy jako formy służenia Bogu i przestrzegania Jego micwot. Wyprowadza właściwe wnioski z faktu, że radość jest religijnym obowiązkiem Żyda.
U1 - student precyzyjnie wyjaśnia znaczenie simchy w perspektywie: społeczno-moralnej, wybranych świąt żydowskich oraz w odniesieniu do praktyki chasydyzmu.
K1 - Jest zdolny do potwierdzenia tezy, że simcha odgrywa ważną rolę w społeczeństwie judaizmu, wzbogacając święta i uroczystości o radość i duchową głębię.
Kryteria oceniania
W1
ocena dostateczna - student dostrzega złożoność simchy spośród innych pojęć dotyczących radości żydowskiej
ocena dobra - student wskazuje teksty z Biblii Hebrajskiej na temat simchy
ocena bardzo dobra - student przyporządkowuje simchę do wybranych świąt i pieśni żydowskich oraz omawia idee chasydyzmu powołując się na literaturę przedmiotu
W2
ocena dostateczna - student łączy zachowanie przykazań z koniecznością praktykowania simchy
ocena dobra - student wskazuje argumenty podkreślające rolę simchy w pobożności żydowskiej
ocena bardzo dobra - student przytacza konkretne wypowiedzi pobożnych Żydów na temat simchy
U1
ocena dostateczna - student nabywa podstawową wiedzę o simcha w zakresie moralnym, świat, pieśni i chasydów
ocena dobra - student interpretuje znaczenie simchy w trzech judaistycznych wymiarach
ocena bardzo dobra - student wskazuje uwarunkowania simchy w trzech omawianych aspektach, korzysta z literatury przedmiotu
K1
ocena dostateczna - student jest ogólnie przekonany o wpływie simchy na pogłębienie wiary w Boga w judaizmie
ocena dobra - student wskazuje konkretne przykłady znaczenia simchy w społeczeństwie żydowskim
ocena bdardzo dobra - student wskazuje wpływ simchy na rozwój społeczeństwa żydowskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: