Exegesis of the New Testament: Gospel of Matthew WT-SSTA-EN
Pierwszym celem zajęć jest wszechstronne wprowadzenie w aktualny stan badań nad Mt.
Drugim celem zajęć, któremu poświęcimy większość czasu jest analiza egzegetyczna wybranych fragmentów Mt, używając do tego różnych metod badawczych. Wykład prowadzony jest przy aktywnym współudziale uczestników w lekturze tekstów w języku oryginalnym, ich przekładzie na język angielski oraz wieloaspektowej interpretacji.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK nr 1: Student ma zdobyć ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną dzięki wszechstronnej analizie i interpretacji wybranych fragmentów Mt.
EK nr 2: Zajęcia mają wykształtować w studencie umiejętność wyjaśniania innych tekstów biblijnych przy zastosowaniu wypraktykowanej na zajęciach metodologii.
EK nr 3: Uczestnik zajęć powinien posiąść umiejętność krytycznej oceny własnych interpretacji tekstów.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wypadkową kilku elementów: aktywnego uczestniczenia w zajęciach, napisanie krótkiego(5 stron) tekstu odzwierciedlającego zdobyte umiejętności egzegetyczne oraz ugruntowanej wiedzy zweryfikowanej na ustnym egzaminie końcowym.
Literatura
Literatura podstawowa
Biblia Hebraica Stuttgartensia, E. Ellinger, W. Rudolph (ed.), Stuttgart 1990.
Septuaginta, A. Rahlfs, t. 1-2, Stuttgart 1965.
The Greek New Testament, ed. K. Aland, M. Black, C.M. Martini, B.M. Metzger, 4th revised edition 1993.
B.M. Metzger, A Textual Commentary on the Greek New Testament. A Companion Volume to the United Bible Societies' Greek New Testament, Stuttgart-New York 1994.
B.D. Wallace, Greek Grammar Beyond the Basics. An Exegetical Syntax of the New Testament, Grand Rapids 1996
M. Zerwick, Biblical Greek (English Edition Adapted from the Fourth Latin Edition by J. Smith), EPIB: Rome 2005.
R.T. France, The Gospel of Matthew, NICNT, Eerdmans 2007.
W.T. Wilson, The Gospel of Matthew (vol. 1-2), ECC, Eerdmans 2022.
Ch. Quarles, Matthew, EBTC, Lexham Press 2023.
Literatura dodatkowa
J. Barr, The Semantics of Biblical Language, Oxford 1961.
F. Blass, A. Debrunner, R. Funk, A Greek Grammar of the New Testament and Other Early Christian Literature, Chicago 1961.
C. Brémond, Logique du récit, Paris 1973.
W. Egger, How to Read the New Testament. An Introduction to Linguistic and Historical-Critical Methodology, Hendrickson Publishers: Peabody 1996.
G. Genette, Narrative Discourse. An Essay in Method, New York 1981.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: