Biblical Hebrew WT-SSTA-BH
1. Klasyfikacja języka hebrajskiego i jego rozwój.
2. Alfabet hebrajski (spółgłoski), pismo.
3. Alfabet hebrajski (samogłoski), syllaby, zasady czytania.
4. Rodzajnik określony. przyimki, rzeczowniki.
5. Rzeczowniki i przymiotniki
6. Rdzenie hebrajskie. Czasowniki - wprowadzenie.
7. Zaimki osobowe. Rodzajnik określony
8. Odmiana regularnego czasownika w perfectum - QATAL.
9. Rzeczowniki z sufiksami
10. Przyimki z sufiksami.
11. Odmiana regularnego czasownik w imperfectum; tryb rozkazujący
12. Imiesłów. Bezokolicznik.
13. Konstrukcje z waw.
14. Schemat koniugacji hebrajskich
Lektura i analiza krótkich tekstów z Biblii Hebrajskiej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1) Absowent zna podstawową terminologię biblijną i teologiczną z zakresu filologii biblijnej (P7U_W; P7S_WG)
2) ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą teorie i metody studiowanej specjalizacji teologiczne, tj. filologii biblijnej (P7U-W, PZS_WG).
Umiejętności
1) Absolwent posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów biblijnych i teologicznych, umiejętność wykorzystania (w ogólnym zakresie) metod i narzędzi badawczych służących do ich właściwej interpretacji (P7U_U; P7U_UW).
2) posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł istotnych dla badań biblijnych i teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (P7U_U; P7U_UW; P7U_UK)
3) posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych (P7U_U; P7U_UK; P7U_UW)
Kompetencje:
1) ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności P7U_K; P7S_KK
2) potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać́ wielokierunkowe skutki swojej działalności (P7U_K; P7S_KK);
STL_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów P7U_K; P7S_KR
OPIS ECTS:
aktywność studenta nakład pracy w godz.
udział w wykładzie 60
przygotowanie do wykł. 30
lektura literatury 30
120 godz. po 45 min. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest:
- regularna obecność i aktywność na wykładach
- utrwalenie materiału
- testy z przerobionego materiału.
Ocena końcowa ustalona zostanie na podstawie ustnego sprawdzianu umiejętności określania form gramatycznych i tłumaczenia wybranego tekstu biblijnego (dobranego przez prowadzącego zajęcia, proporcjonalnie do wiedzy zdobytej przez studentów).
Literatura
FUTATO, M. D., Beginning Biblical Hebrew, Winona Lake, IN 2003.
LAMBDIN, T.O., Introduction to Biblical Hebrew, New York 2003.
Pomoce do nauki hebrajskiego, wersja Biblii Hebrajskieg po angielsku
https://www.stepbible.org/
ELLIGER, K., RUDOLP, W., eds., Biblia Hebraica Stuttgartensia. German Bible Society, 2006.
BROWN, F., DRIVER, S., BRIGGS C., The Brown-Driver-Briggs Hebrew and English Lexicon, Peabody, MA: Hendrickson, 1994.
P. JOUN, T. MURAOKA, A Grammar of Biblical Hebrew (Subsidia Biblica 27), Roma: Pontificio Istituto Biblico 2006.
B. K. WALTKE, M. O'Connor. An Introduction to Biblical Hebrew Syntax. Winona Lake,IN 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: