Anthropological Catechetics: Pedagogy of Faith WT-SSTA-ACP
Tematyka zajęć opiera się z jednej strony na psychologii człowieka, ale w wielu miejscach sięga po zdobycze pedagogiki, filozofii, socjologii, a przede wszystkim - katechetyki. Zamierzonym efektem procesu dydaktycznego jest znajomość mechanizmów składających się na procesy uczenia się, rozwoju, motywacji oraz radzenia sobie ze stresem czy złożonością ludzkiej egzystencji. Z drugiej strony - co stanowi istotę tych zajęć - podejmuje się zagadnienia związane z podstawowymi elementami procesu katechetycznego, które są niezbędne we współczesnej posłudze Kościoła. Toteż oprócz wiedzy zakresu nauk społecznych dostarczana jest wiedza o zagadnieniach doskonalących pracę formacyjną z dziećmi, a przede wszystkich z młodzieżą oraz dorosłymi. Wśród szczegółowych zagadnień są między innymi:
1. Uwarunkowania psychologiczne procesu nauczania.
2. Podstawy zagadnień z psychologii rozwoju człowieka.
3. Pedagogia wiary - pedagogia przejścia.
4. Duchowość współczesnego nastolatka.
5. Dojrzały człowiek - dojrzała wiara.
6. Katecheza dorosłego chrześcijanina.
7. Rozwój moralny i religijny człowieka.
8. Komunikacja wiary.
9. Inspiracja katechumenalna w procesie katechetycznym
10. Przygotowanie merytoryczne katechety.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EW 1 - student orientuje się w uwarunkowaniach osobowościowych i rozwojowych człowieka
EW 2 - student potrafi opisać model katechumenalny współczesnej katechezy
EW 3 - student rozumie istotę formacji katechety
EU 1 - student potrafi ułożyć plan pracy katechetycznej z młodzieżą i dorosłym chrześcijaninem
EU 2 - student potrafi zidentyfikować główne problemy w procesie uczenia się
EK - student rozumie potrzebę aktywnego słuchania i dobrej komunikacji
Kryteria oceniania
5 - student posiadł w stopniu bardzo dobrym rzeczową wiedzę dotyczącą procesu wychowania chrześcijanina do dojrzałej wiary oraz przejawia odpowiednie umiejętności i kompetencje służące dobrej komunikacji wiary
4,5 - student posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą procesu wychowania chrześcijanina do dojrzałej wiary oraz przejawia odpowiednie umiejętności i kompetencje służące dobrej komunikacji wiary, ale posługuje się notatkami
4 - student posiada wystarczającą wiedzę dotyczącą procesu wychowania chrześcijanina do dojrzałej wiary oraz przejawia odpowiednie umiejętności i kompetencje służące dobrej komunikacji wiary
3,5 - student posiada pobieżną wiedzę dotyczącą procesu wychowania chrześcijanina do dojrzałej wiary oraz przejawia odpowiednie umiejętności i kompetencje służące dobrej komunikacji wiary
3 - student orientuje się w zagadnieniach związanych z formacją chrześcijanina podczas katechezy, jednak przejawia braki w umiejętności planowania procesu katechetycznego
Literatura
Directory for Catechesis, Vatican 2020 (chapters: IV, V).
I. Leopando, Pedagogy of faith. The theological vision of Paulo Freire, Bloomsbury Publishing 2019.
E. Mbennah, Mature Church, Stock Publishers 2013.
D. Kurzydło, What is Missing in Contemporary Sacramental Ministry? Pope Francis’ Option, “Wrocławski Przegląd Teologiczny” 2020, no 1, p. 283-294.
D. Kurzydło, Created by God in a different way. The right of disabled person to knowing God, „Warsaw Pastoral Studies” 2011, no 14, p. 29-39.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: