Warszawska Szkoła Apologetyczna-historia i wiarygodność (I) WT-SST-WSA
Przedmiot obejmuje następujące zagadnienia:
1. Historia Warszawskiej Szkoły Apologetycznej
2. Apologetyka według Wincentego Kwiatkowskiego
3. Apologetyka według Józefa Myśkowa
4. Apologetyka według Władysława Hładowskiego
5. Myśl apologetyczna innych przedstawiciele Warszawskiej Szkoły Apologetycznej:
- Tadeusz Gogolewski,
- Ryszard Paciorkowski,
- Kazimierz Hoffmann,
- Wojciech Tabaczyński,
- Eugeniusz Tomaszewski,
- Jerzy Nosowski,
- Edmund Alojzy Wilemski,
6. Uzasadnienie wiarygodności według WSA – próba syntezy
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: Student...
1. definiuje historię Warszawskiej Szkoły Apologetycznej
2. potrafi scharakteryzować Warszawską Szkołę Apologetyczną
3. rozróżnia poszczególnych przedstawicieli
4. odtwarza historię ich apologetyki i kontekst
5. wymienia główne kategorie wiarygodnościowe
UMIEJĘTNOŚCI: Student...
1. analizuje aktualne poglądy na temat apologetyki
2. dowodzi na podstawie tekstów źródłowych, czym jest apologetyka, a szczególnie myśl warszawskich apologetyków
3. uzasadnia racje historyczności chrześcijaństwa według przedstawicieli Warszawskiej Szkoły Apologetycznej
4. ukazuje wiarygodność chrześcijaństwa
5. wyprowadza wnioski praktyczne dla duszpasterstwa na podstawie tekstów źródłowych
KOMPETENCJE: Student...
1. zachowuje krytycyzm w ocenie różnorodnych zarzutów wobec chrześcijaństwa
2. nie odczuwa lęku przed spotkaniem z tymi, którzy negują chrześcijaństwo
3. angażuje się osobiście w uzasadnienie historyczności chrześcijaństwa, broniąc go
4. posiada ugruntowaną świadomość istoty katolickiej apologetyki
Kryteria oceniania
Doktoranci – egzamin ustny na podstawie wszystkich tematów zajęć lub piętnastominutowa prezentacja wybranego zagadnienia spoza wykładanych, które pozostaje w związku z wiodącą tematyką wykładu lub praca pisemna dotycząca wybranego zagadnienia spoza wykładanych, które pozostaje w związku z wiodącą tematyką wykładu lub przygotowanie dwóch wprowadzeń dotyczących teologów, których koncepcje są prezentowane podczas wykładów.
Studenci – egzamin ustny na podstawie wybranych zagadnień lub piętnastominutowa prezentacja wybranego zagadnienia spoza wykładanych, które pozostaje w związku z wiodącą tematyką wykładu lub praca pisemna dotycząca wybranego zagadnienia spoza wykładanych, które pozostaje w związku z wiodącą tematyką wykładu lub przygotowanie dwóch wprowadzeń dotyczących teologów, których koncepcje są prezentowane podczas wykładów.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie założonych efektów kształcenia według następujących przedziałów procentowych zaprezentowanej wiedzy: dst - dst plus - 50-60%; db - db plus - 61-85%; bdb - 86-100%.
Literatura
Artemiuk P., Renesans apologii, Płock 2016.
Artemiuk P., W obronie spraw najważniejszych. Szkice o apologii. Poznań 2019.
Artemiuk P., Nurty współczesnej apologii, „Studia Theologica Varsaviensia” 1/2020, s. 10-45.
Artemiuk P., Obrona chrześcijaństwa dzisiaj: kierunki i metody współczesnej apologetyki, „Warszawskie Studia Teologiczne” 34/2021, z. 2, s. 7-24.
Hajduk R., Apologetyka pastoralna. Duszpasterska odpowiedź Kościoła na wyzwania czasów współczesnych, Kraków 2009. Hajduk R., Ewangelia na forum świata. Od apologetyki do marketingu narracyjnego, Kraków 2013.
Ledwoń I.S., Apologetyka, w: Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki, K. Kaucha, I.S. Ledwoń, J. Mastej, Lublin-Kraków 2002, s. 78-85.
Nowa apologia. Czego, wobec kogo i jak bronimy?, red. P. Artemiuk, Płock 2020.
Rusecki M., Wiarygodność chrześcijaństwa. Z teorii teologii fundamentalnej, t. I, Lublin 1994.
Seweryniak H., Teologia fundamentalna, t. I-II, Warszawa 2010.
Seweryniak H., Powracanie apologii. Z kim, o co i jak trzeba dziś zmagać się w obronie chrześcijaństwa?, w: Powracanie apologii, red. M. Skierkowski, Płock 2013, s. 227-259.
Seweryniak H., Apologia wiary i nowa ewangelizacja, „Communio” 185/2014, s. 5-20.
Seweryniak H., Artemiuk P., Apologia w dialogu. Wstęp, w: Bronić czy dialogować? O pewnym dylemacie chrześcijaństwa dzisiaj, red. H. Seweryniak, P. Artemiuk, Płock 2016, s. 5-10.
Seweryniak H., Apologia i dziennikarstwo, Warszawa 2018. Seweryniak H., Teologia fundamentalna i renesans apologii, w: Nowa apologia. Czego, wobec kogo i jak bronimy?, red. P. Artemiuk, Płock 2020, s. 9-26.
Skierkowski M., Potrzeba nowej apologii wiary, w: Wiara wobec współczesności, red. I. Bokwa, M. Jagodziński, Warszawa 2014, s. 125-145.
Hładowski W., Zarys apologetyki. Analiza chrześcijańskiej refleksji nad wiarogodnością objawienia, Warszawa 1980.
Ksiądz rektor Wincenty Kwiatkowski uczony i człowiek. W trzydziestą rocznicę śmierci, red. Z. Falczyński, Warszawa 2002.
Kwiatkowski W., Apologetyka totalna. Przedmiot i metody apologetyki nowoczesnej, t. I, Warszawa 1961.
Kwiatkowski W., Apologetyka totalna. Religijna świadomość Jezusa z Nazaretu, t. II, Warszawa 1962.
Kwiatkowski W., Początki i rozwój warszawskiej szkoły apologetycznej, SThV 3(1965) 5-17.
Myśków J., Zagadnienia apologetyczne, Warszawa 1986.
Szczepanik A., Ocena Apologetyki totalnej w świetle klasycznej Teologii fundamentalnej, Lublin 2005,
Szmurło R., Ks. Wincenty Kwiatkowski twórca Apologetyki totalnej, Drohiczyn 1993.
Tabaczyński W., Apologetyka (Teologia fundamentalna). Opracowanie pomocnicze, Warszawa 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: