Ukryte piękno Księgi Rodzaju WT-SST-UKR
Księga Rodzaju jest jedną z najciekawszych ksiąg biblijnych. Pozornie bardzo prosta, zrozumiała nawet dla dzieci, zawiera w sobie mnóstwo treści głębokich, ukrytych, odkrywanych dopiero przy uważnej analizie tekstu. Przedmiot poświęcony jest odkrywaniu tych treści, a także nauce rozumienia tekstów biblijnych takich, jakie są dla nas dostępne, bez dodatkowych, często błędnych teorii, np. dotyczących istnienia hipotetycznych źródeł i warstw Pięcioksięgu. Ten nowatorski, oryginalny sposób analizy Księgi Rodzaju, oparty na odkryciu fenomenu sekwencyjnego hipertekstualizmu, prowadzi nie tylko do odkrywania jej ukrytego piękna, ale także, poprzez to piękno, do odkrywania majestatu, wspaniałości i piękna samego Boga.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1: ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą ukrytych treści, zawartych w Księdze Rodzaju
EK 2: potrafi krytycznie oceniać rozmaite teorie naukowe, dotyczące danego problemu
EK 3: jest zdolny do samodzielnego i aktywnego udziału w dyskusji naukowej
EK 4: tworzy własną analizę wybranego zagadnienia związanego z tematyką zajęć, napisaną na podstawie literatury przedmiotu oraz treści omawianych na zajęciach
Udział w wykładach: 30 godz., lektura literatury przedmiotu: 15-30 godz., pisanie pracy końcowej: 15-30 godz. - w sumie 60-90 godz. (2-3 punkty ECTS)
Kryteria oceniania
1. ocenianie ciągłe aktywności na zajęciach
2. kolokwium śródsemestralne i praca końcowa
Ocena końcowa: zależna od realizacji efektów kształcenia: EK 1: 40%, EK 2: 10%, EK 3: 10%, EK 4: 40%
Dla uzyskania oceny pozytywnej liczba nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach nie może przekraczać 3.
Praca końcowa musi dotyczyć wybranego zagadnienia związanego z tematyką zajęć, obejmować min. 6000 znaków (ze spacjami) i uwzględniać min. 1 pozycję bibliograficzną z literatury do przedmiotu (z przypisami do niej).
Literatura
1. Bartosz Adamczewski, Genesis: A Hypertextual Commentary, Berlin [et al.] 2020.
2. Bartosz Adamczewski, „Koniec teorii źródeł? Genealogie Rdz 4,17 – 5,32 i ich przepracowanie w Nowym Testamencie,” Collectanea Theologica 83 (2013) nr 4, 47-74.
2a. Bartosz Adamczewski, „The End of Source Theories? The Genealogies in Gen 4:17–5:32 and Their Reworking in the New Testament,” Collectanea Theologica 90 (2020) nr 5, 33-64.
3. Bartosz Adamczewski, „Idea „świętej wojny” i jej pokojowa reinterpretacja w Starym Testamencie,” w: „A kimże jest człowiek?” (Ps 8,5). Księga Pamiątkowa dla uczczenia 75. rocznicy urodzin ks. Abpa Henryka Hosera SAC Biskupa Warszawsko-Praskiego, red. P. Klimek – L. Rasztawicki, Warszawa 2017, 151-158.
4. Bartosz Adamczewski, „Abraham and Sanballat,” Old Testament Essays 34 (2021) 14-26.
5. Bartosz Adamczewski, „Noah’s Ark and the Ark of the Covenant,” Collectanea Theologica 91 (2021) nr 2, 5-19.
6. Bartosz Adamczewski, „The Roles of Gerizim and Jerusalem in the Israelite Heptateuch Genesis–Judges,” Revue Biblique [forthcoming].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: