Teologia latynoamerykańska WT-SST-TL
1. Cienie i blaski procesu chrystianizacji okresu konkwisty i kolonii: teologia konfrontacyjno-profetyczna
2. Intuicja teologiczna Bartolomé de las Casas
3. Refleksja teologiczna José de Acosta SJ
4. Refleksja teologiczna José de Acosta SJ
5. Teologia sakramentalna okresu kolonialnego
6. Normy katechetyczno-homiletyczne okresu kolonialnego
7. Linie teologiczne konferencji CELAM w Medellin
8. Kontekst powstania oraz przesłanki teologiczno-społeczne teologii wyzwolenia
9. Główni przedstawiciele teologii wyzwolenia w Ameryce Łacińskiej
10. Kontrowersje dogmatyczne wokół teologii wyzwolenia
11. Linie teologiczne konferencji CELAM w Puebla oraz w Santo Domingo
12. Podstawy teologiczne teología india, andina oraz amazónica
13. Konferencja CELAM w Aparecida i kryteria programu Misji Kontynentalnej
14. Dywagacje teologiczne wokół Nadzwyczajnego Synodu Biskupów poświęconego Amazonii
15. Implikacje płynące z tzw. drogi synodalnej dla Kościoła latynoamerykańskiego
W cyklu 2024/25_L:
1. Cienie i blaski procesu chrystianizacji okresu konkwisty i kolonii: teologia konfrontacyjno-profetyczna |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student posiada wiedzę w zakresie:
EK 1 – historii rozwoju myśli teologicznej w Ameryce Łacińskiej, począwszy od XVI wieku, aż do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem ostatniego półwiecza.
w zakresie umiejętności:
EK 2 – potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne okresy, podać nazwiska teologów oraz tytuły ich dzieł. Jest w stanie przedstawić rozwój i główne założenia teologii wyzwolenia oraz teologii indiańskiej
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – potrafi wskazać wielorakie czynniki wpływające na rozwój myśli teologicznej i odnieść tą wiedzę do aktualnej sytuacji społeczno-politycznej oraz kulturowo-religijnej w Ameryce Łacińskiej
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako posiadanie wiedzy:
Na ocenę
Ndst (2): nie rozróżnia poszczególnych okresów i nie jest w stanie dokonać ich charakterystyki
Dst (3): posiada bardzo ogólną wiedzę dotyczącą rozwoju myśli teologicznej w Ameryce Łacińskiej
Db (4): orientuje się dobrze w poszczególnych okresach historycznych i potrafi wskazać charakterystyczne cechy myśli teologicznej poszczególnych okresów
Bdb (5): orientuje się bardzo dobrze w poszczególnych okresach historycznych i trafnie wskazuje charakterystyczne myśli teologiczne dla poszczególnych okresów
EK nr 2 określany jako umiejętność:
Ndst (2): nie jest zdolny do przedstawienia podstawowych faktów z wymaganego zakresu
Dst (3): potrafi przynajmniej w sposób mechaniczny wyrazić przyswojoną wiedzę
Db (4): potrafi poprawnie zaprezentować przyswojoną wiedzę
Bdb (5): potrafi swobodnie i kompetentnie dzielić się zdobytą wiedzą, precyzyjnie kojarzyć fakty oraz wyciągać i formułować samodzielne wnioski
EK nr 3, określany jako kompetencje społeczne:
Ndst (2): nie dostrzega żadnych powiązań myśli teologicznej z sytuacją społeczno – polityczną w Ameryce Łacińskiej
Dst (3): posiada wiedzę schematyczną, ale nie potrafi jej powiązać z aktualną rzeczywistością latynoamerykańską
Db (4): jest zorientowany w problematyce latynoamerykańskiej i potrafi poprawnie kojarzyć fakty mające wpływ na myśl teologiczną
Bdb (5): jest bardzo dobrze zorientowany w problematyce latynoamerykańskiej i potrafi wyjaśniać procesy wpływające na dalszy rozwój teologii
Literatura
Durán, J.G., Monumenta Catechetica Hispanoamericana (siglos XVI-XVIII), t. I, Buenos Aires 1984.
Durán, J.G., Monumenta Catechetica Hispanoamericana (siglos XVI-XVIII), t. II, Buenos Aires 1990.
Dussel, D.E., Historia de la Iglesia en América Latina, Bogotá 1994.
García J., Oblicza Chrystusa według Synodu poświęconego Ameryce, „Nurt SVD” (2000), nr 1, s.23-49.
Gutierrez G., Teologia wyzwolenie. Historia, polityka i zbawienie, Warszawa 1976.
Różański J., (red.), Ecclesia in America. Wybrane problemy Kościoła w Ameryce Południowej w świetle posynodalnej adhortacji Jana Pawła II, Warszawa 2003, s. 243-338.
López Hernández E., Współczesne teologie indiańskie, „Nurt SVD” (2000), nr 1, s. 71-87.
Molina B., Teologowie wyzwolenia, Warszawa 1988.
Saranyana, J.I. (red.), Teología en América Latina, tom I: Desde los orígenes hasta la Guerra de Sucesión (1493-1715), Frankfurt-Madrid 1999.
Saranyana, J.I. (red.), Teología en América Latina, tom II/1: Escolástica barroca, Ilustración y preparación de la Independencia (1665-1810), Madrid - Frankfurt 2005.
Saranyana, J.I. (red.), Teología en América Latina, tom III: El siglo de las teologías
latinoamericanistas (1899-2001), Frankfurt-Madrid 2002.
Szymiczek H., Gustavo Gutierrez, [w:] J. Majewski (red.), Leksykon wielkich teologów XX/XXI wieku, Warszawa 2003, s.125-134.
W cyklu 2024/25_L:
Saranyana, J.I. (red.), Teología en América Latina, tom I: Desde los orígenes hasta la Guerra de Sucesión (1493-1715), Frankfurt-Madrid 1999. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: