Teologia dogmatyczna WT-SST-TD
eminarzyści przedstawiają na wspólnym spotkaniu własną próbę recenzji prezentowanej pracy, co wydatnie pomaga im zaprezentować konkretny zakres swoich zainteresowań. Następnie redagują i składają promotorowi na piśmie krótką prezentację wybranego tematu rozprawy, który w połowie roku jest zatwierdzany przez Radę Wydziału. Kolejnym etapem są zajęcia poświęcone opracowaniu planu pracy, tj. jej podziału na rozdziały i paragrafy. Opiekun naukowy/promotor podaje studentom zasady ogólne prowadzące do sformułowania poprawnego planu rozdziałów pracy, piszą roboczą wersję Wstępu, którą publicznie prezentują, celem naniesienia poprawek, a także sporządzają Bibliografię, według przyjętego podziału na źródła, literaturę przedmiotu, lub opracowania oraz literaturę pomocniczą. Zapoznają się również z zasadami stosowania odnośników i języka naukowego.
W ramach seminarium przedstawiają przegląd literatury związanej z tematyką prac z zakresu nauk teologicznych oraz prezentują podstawy teoretyczne i założenia swoich prac, określają zakres i sposób realizacji badań oraz przedstawiają wyniki badań własnych wraz z ich interpretacją i omówieniem znaczenia uzyskanych wyników dla nauki i ich aplikacyjności.
W etapie finalnym sukcesywnie prezentują kolejne rozdziały i paragrafy pracy, przy czym prowadzący seminarium udziela im konsultacji i konkretnych wskazówek oraz koryguje błędy i niedociągnięcia.
W cyklu 2023/24_Z:
Seminarzyści przedstawiają na wspólnym spotkaniu własną próbę recenzji prezentowanej pracy, co wydatnie pomaga im zaprezentować konkretny zakres swoich zainteresowań. Następnie redagują i składają promotorowi na piśmie krótką prezentację wybranego tematu rozprawy, który w połowie roku jest zatwierdzany przez Radę Wydziału. Kolejnym etapem są zajęcia poświęcone opracowaniu planu pracy, tj. jej podziału na rozdziały i paragrafy. Opiekun naukowy/promotor podaje studentom zasady ogólne prowadzące do sformułowania poprawnego planu rozdziałów pracy, piszą roboczą wersję Wstępu, którą publicznie prezentują, celem naniesienia poprawek, a także sporządzają Bibliografię, według przyjętego podziału na źródła, literaturę przedmiotu, lub opracowania oraz literaturę pomocniczą. Zapoznają się również z zasadami stosowania odnośników i języka naukowego. W ramach seminarium przedstawiają przegląd literatury związanej z tematyką prac z zakresu nauk teologicznych oraz prezentują podstawy teoretyczne i założenia swoich prac, określają zakres i sposób realizacji badań oraz przedstawiają wyniki badań własnych wraz z ich interpretacją i omówieniem znaczenia uzyskanych wyników dla nauki i ich aplikacyjności. W etapie finalnym sukcesywnie prezentują kolejne rozdziały i paragrafy pracy, przy czym prowadzący seminarium udziela im konsultacji i konkretnych wskazówek oraz koryguje błędy i niedociągnięcia. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej.
Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.
Posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów.
Posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych.
Ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.
Kryteria oceniania
Ocena w trakcie seminariów dyskusje nad podanymi tezami, a także szczegółowe sprawozdania z postępów w pisaniu pracy.
Na koniec semestru zaliczenie na ocenę
Literatura
A. Bronk, Metodologia teologii, w: tenże, Metodologia nauk, t. 2, Lublin 2019, s.127-159.
Metodologia teologii fundamentalnej, red. J. Mastej,. K. Kaucha, Lublin 2019.
R. Kamiński, Metodyka przygotowania prac promocyjnych z teologii praktycznej, Siedlce 2017.
Mały teolog 2. Poradnik dla piszących prace naukowe, Katowice 2007.
Mały teolog. Minipodręcznik dla początkujących autorów teologicznych dzieł, red. M. Bilski, Katowice-Lublin 2003.
F. Drączkowski, ABC pisania pracy magisterskiej, Pelplin 2000.
H. Seweryniak, Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock 2000.
Cz. Bartnik, Metodologia teologiczna, Lublin 1998.
M. Ozorowski, Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 1997.
H. Seweryniak, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych z teologii, Płock 1997.
St. Grześkowiak, Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995.
J. Bielecki, Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, Kraków 1993.
J. Myśków, Elementy metodyki pracy naukowej, STV 21 (1983) nr 1, s. 221-259.
W cyklu 2023/24_Z:
R. Kozłowski R., Praktyczny sposób pisania prac dyplomowych, Warszawa 2009 G. Gambarell, Z. Łuck, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską,Kraków 1998 Z. Zenderowski, Praca magisterska - jak pisać i obronić? Wskazówki metodologiczne, Warszawa 2007 A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik,PWN, Warszawa 2008. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: