Sztuka i muzyka jako środek ewangelizacji WT-SST-SME
1. Model wczesnochrześcijańskiego dopasowania.
2. Chrześcijańska sztuka misyjna w początkach XX wieku.
3. Chińskie oblicza Jezusa Chrystusa - Ars Sacra Pekinensis.
4. Tradycja muzyki i baletu religijnego w Indiach (G. Proksch).
5. Rozwój sztuki sakralnej na kontynencie afrykańskim.
6. Nowy Testament wyrażony obrazem w tradycji afrykańskiej.
7. Sztuka sakralna na Nowej Gwinei.
8. Latynoamerykańskie oblicza Jezusa Chrystusa.
9. Sztuka sakralna w systemie redukcji jezuickich.
10. Trójca Święta w sztuce pozaeuropejskiej.
11. Motyw krzyża w sztuce misyjnej Ameryki Łacińskiej.
12. Architektura sakralna Nowego Świata w służbie chrystianizacji.
13. Tradycja ołtarzy i tańca jako modlitwy w społecznościach indiańskich.
14. Tradycja muzyczna w okresie kolonialnym w Nowym Świecie.
15. Muzyka w służbie ewangelizacji w Afryce.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student posiada
a) wiedzę w zakresie:
EK 1 – znaczenia i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce w dziele misyjnym w ostatnich pięciu wiekach.
b) w zakresie umiejętności:
EK 2 – potrafi omówić czy też merytorycznie skomentować główne założenia i nurty artystyczne wykorzystywane w dziele misyjnym w ostatnich pięciu wiekach na obszarach pozaeuropejskich.
c) w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – potrafi wskazać aktualnie i efektywne zastosowanie sztuki sakralnej i muzyki. Zdobywa umiejętność doceniania pozaeuropejskiego zmysłu artystycznego.
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako posiadanie wiedzy:
Ndst (2): nie potrafi przedstawić znaczenia i roli, jakie przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich.
Dst (3): jest w stanie w miarę poprawnie przedstawić znaczenie i rolę, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich.
Db (4): potrafi prawidłowo i kompetentnie mówić o znaczeniu i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich.
Bdb (5): potrafi z wielkim wyczuciem oraz kompetentnie mówić o znaczeniu i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich.
EK nr 2 określany jako umiejętność:
Ndst (2): nie kojarzy podstawowych faktów z omówionego na wykładach zakresu, tj. znaczenia i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich.
Dst (3): jedynie powierzchownie kojarzy i przedstawia materiał omówiony na wykładach.
Db (4): potrafi dobrze zaprezentować swoją wiedzę na temat znaczenia i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich.
Bdb (5): potrafi płynnie, z pasją i metodycznie mówić o znaczeniu i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich.
EK nr 3 określany jako kompetencje społeczne:
Ndst (2): nie potrafi wskazać żadnych współczesnych przykładów zastosowania omawianych na wykładach tematów.
Dst (3): potrafi jedynie powierzchownie wskazać na współczesne przykłady założeń ewangelizacyjnych względem sztuki sakralnej i muzyki na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich.
Db (4): potrafi wskazać niektóre praktyczne zastosowania dotyczące znaczenia i roli sztuki sakralnej oraz muzyki w krajach pozaeuropejskich, dla środowiska, w którym żyje.
Bdb (5): potrafi bardzo trafnie wskazać liczne i różnorodne praktyczne zastosowania znaczenia i roli sztuki sakralnej oraz muzyki w krajach pozaeuropejskich, dla środowiska, w którym żyje.
Literatura
Alcalá L.E. (red.), Fundaciones jesuíticas en Iberoamérica, Bilbao 2002.
Escudero Albornoz X., Escultura colonial quiteña arte y oficio, Quito 2007.
Nawrot P., Muzyka instrumentem ewangelizacji w redukcjach Indian Chiquitos, „Teologia Praktyczna”, tom 4, 2003, s. 49-76.
Sebastian S., El Barroco iberoamericano. Mensaje iconográfico, Madrid 1990.
Sustersic B.D., Imágenes Guaraní-Jesuíticas, Asunción 2010.
Sztuka Ameryki Łacińskiej, Biblioteka Gazety Wyborczej, Kraków 2010.
Szyszka T., Chińskie oblicza Jezusa Chrystusa. Wystawa autorstwa ojca Romana Malka SVD, „Nurt SVD” (2014), nr 2, s. 87-121.
Szyszka T., Muzyka i śpiew jako środek ewangelizacji kolumbijskich Indian na przykładzie jezuickiej doktryny Fontibón, [w:] J. Różański (red.), Misje i religie. Księga pamiątkowa poświęcona ks. prof. dr. hab. Władysławowi Kowalakowi SVD z okazji 45-lecia działalności misjologii w ATK i UKSW w Warszawie, Górna Grupa 2014, s. 141-159.
Szyszka T., Meandry zamierzeń inkulturacyjnych w Chinach, [w:] P. Zając (red.), Konflikty perspektyw w historii i praktyce misyjnej, „Colloquia Disputationes” nr 13, Poznań 2009, s. 263- 280.
Szyszka T., Redukcje jezuickie i muzyka baroku misyjnego, w: M. Gawrycki (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009, s. 131-140.
Szyszka T., Sztuka sakralna w redukcjach jezuickich, [w:] W. Cisło, D. Jaszewska, A. Piwko (red.), Wizualizacja a ewangelizacja, Warszawa 2015, s. 235-260.
Szyszka T., Sztuka w kontekście misyjnej działalności Kościoła, [w:] T. Szyszka (red.), Trójca Święta w kontekstach kulturowych, Warszawa 2018, s. 13-33.
Szyszka T., Trójca Święta w sztuce baroku hiszpańsko-amerykańskiego okresu kolonialnego, [w:] T. Szyszka (red.), Trójca Święta w kontekstach kulturowych, Warszawa 2018, s. 233-292.
Szyszka T., Zaangażowanie Zgromadzenia Słowa Bożego w dzieło ewangelizacji Chin, [w:] D. Klejnowski-Różycki (red.), Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim, Opole 2008, s. 157-170.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: