Społeczeństwo, ród i rodzina w Księdze Tobiasza WT-SST-SKT
1. Fabuła Księgi Tobiasza.
2. Świadkowie tekstu i tradycje przekazu tekstu Księgi Tobiasza.
3. Tekst aramejski i jego świadkowie a dłuższa wersja tekstu greckiego.
4. Fikcyjny charakter chronologii opowiadania.
5. Rodzina nuklearna i szeroka w Księdze Tobiasza.
6. Małżeństwo w Księdze Tobiasza: sposób zawierania, akty prawne i zwyczaje.
7. Relacja rodzice-dzieci w Księdze Tobiasza.
8. Życie rodziny nuklearnej w Księdze Tobiasza a kwestie ekonomiczne (praca i sposoby osiągania zysku, obieg pieniądza, usługi finansowe).
9. Ród jako wspólnota ekonomiczna i kulturowa w Księdze Tobiasza.
10. Struktury solidaryzmu społecznego (miłosierdzia) w ramach rodu.
11. Społeczeństwo w Księdze Tobiasza: wieloetniczne czy zamknięte w ramach diaspory?
12. Diaspora: wspólnota religijna czy poltyczna?
13. Diaspora: stan przejściowy czy trwały?
14. Świątynia jako czynnik integrujący czy dezintegrujący?
15. Angelologia i demonologia Księgi Tobiasza jako przykład zapożyczeń kulturowych.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Fabuła Księgi Tobiasza. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TMA_W01: student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Księgi Tobiasza i jej kulturowego kontekstu oraz jest zdolny do jej samodzielnego pogłębiania
TMA_U04: student posiada umiejętność interpretowania tekstu Księgi Tobiasza w jego różnych wariantach, w tym w językach biblijnych
TMA_K05: student jest świadom złożoności struktury społecznej, w tym instytucji rodziny nuklearnej i szerokiej oraz konieczności interdyscyplinarnego podejścia do zagadnienia.
Kryteria oceniania
TMA_W01:
- na ocenę niedostateczną (2): student nie ma nawet elementarnej wiedzy dotyczącej nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Księgi Tobiasza i jej kulturowego kontekstu oraz nie jest zdolny do jej samodzielnego pogłębiania
- na ocenę dostateczną (3): student ma podstawową wiedzę dotyczącą nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Księgi Tobiasza i jej kulturowego kontekstu oraz jest zdolny w podstawowym stopniu do jej samodzielnego pogłębiania
- na ocenę dobrą (4): student ma zadowalającą wiedzę dotyczącą nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Księgi Tobiasza i jej kulturowego kontekstu oraz jest zdolny w znacznym stopniu do jej samodzielnego pogłębiania
- na ocenę bardzo dobrą (5): student pełną wiedzę dotyczącą nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Księgi Tobiasza i jej kulturowego kontekstu oraz jest w pełni zdolny w podstawowym stopniu do jej samodzielnego pogłębiania
TMA_U04:
- na ocenę niedostateczną (2): student nie posiada żadnej umiejętności interpretowania tekstu Księgi Tobiasza w jego różnych wariantach, w tym w językach biblijnych
- na ocenę dostateczną (3): student posiada podstawową umiejętność interpretowania tekstu Księgi Tobiasza w jego różnych wariantach, w tym w językach biblijnych
- na ocenę dobrą (4): student posiada zadowalającą umiejętność interpretowania tekstu Księgi Tobiasza w jego różnych wariantach, w tym w językach biblijnych
- na ocenę bardzo dobrą (5): student posiada pełną umiejętność interpretowania tekstu Księgi Tobiasza w jego różnych wariantach, w tym w językach biblijnych
TMA_K05:
- na ocenę niedostateczną (2): student nie jest świadom złożoności struktury społecznej, w tym instytucji rodziny nuklearnej i szerokiej oraz konieczności interdyscyplinarnego podejścia do zagadnienia.
- na ocenę dostateczną (3): student jest w elementarnym zakresie świadom złożoności struktury społecznej, w tym instytucji rodziny nuklearnej i szerokiej oraz konieczności interdyscyplinarnego podejścia do zagadnienia.
- na ocenę dobrą (4): student jest w zadowalającym zakresie świadom złożoności struktury społecznej, w tym instytucji rodziny nuklearnej i szerokiej oraz konieczności interdyscyplinarnego podejścia do zagadnienia.
- na ocenę bardzo dobrą (5): student jest w pełni świadom złożoności struktury społecznej, w tym instytucji rodziny nuklearnej i szerokiej oraz konieczności interdyscyplinarnego podejścia do zagadnienia.
Kolokwium śródsemstralne: sprawdzian ustny z lektury artykułu W. Linke,„Małżeństwo Tobiasza i Sary w Księdze Tobiasza. Przyczynek do historii instytucji”. Collectanea Theologica 79(2009), nr 4, s. 31-45.
Literatura
1. S. Grzybek, Księga Tobiasza (PŚST 6, cz. 1), Poznań: Pallottinum 1963.
2. M. Wojciechowski, Księga Tobiasza czyli Pobita (NKB ST 12), Częstochowa: Święty Paweł 2005.
3. G.D. Miller, Marriage in the Book of Tobit (DCLS 10), Gōttingen: De Gruyter 2011.
4. F.M. Macatangay, The Wisdom Instructions in the Book of Tobit (DCLS 12), Gōttingen: De Gruyter 2011.
5. W. Linke, Literacka ojczyzna Tobiasza. Tło kulturowe Tb jako klucz teologicznej lektury księgi (LS M 2), Warszawa: Verbinum-Bractwo Słowa Bożego 2013.
W cyklu 2021/22_Z:
1. S. Grzybek, Księga Tobiasza (PŚST 6, cz. 1), Poznań: Pallottinum 1963. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: