Społeczeństwo informacyjne WT-SST-SI
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 (TD_W08) - ma ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną na temat społeczeństwa informacyjnego:
2 (ndst) - nie posiada podstawowej wiedzy interdyscyplinarnej na temat społeczeństwa informacyjnego;
3 (dst) - posiada podstawową wiedzę interdyscyplinarną na temat społeczeństwa informacyjnego;
4 (db) - posiada ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną na temat społeczeństwa informacyjnego;
5 (bdb) - posiada wiedzę interdyscyplinarną na temat społeczeństwa informacyjnego i potrafi z niej korzystać.
EK2 (TD_W13) - jest świadom globalnych problemów cywilizacyjnych i roli nauki w ich rozwiązywaniu:
2 (ndst) - nie jest świadomy globalnych problemów cywilizacyjnych i nie dostrzega roli nauki w ich rozwiązywaniu;
3 (dst) - jest świadom globalnych problemów cywilizacyjnych, ale nie dostrzega roli nauki w ich rozwiązywaniu;
4 (db) - ma pogłębioną wiedzę na temat globalnych problemów cywilizacyjnych i roli nauki w ich rozwiązywaniu;
5 (bdb) - jest świadom globalnych problemów cywilizacyjnych i roli nauki w ich rozwiązywaniu.
EK3 (TD_U06) - potrafi integrować wiedzę z z zakresu nauk teologicznych i społecznych i oceniać jej merytoryczną oraz metodologiczną wartość:
2 (ndst) - nie ma wiedzy z zakresu nauk teologicznych i społecznych;
3 (dst) - nie potrafi integrować wiedzę z z zakresu nauk teologicznych i społecznych i oceniać jej merytoryczną oraz metodologiczną wartość;
4 (db) - potrafi integrować wiedzę z z zakresu nauk teologicznych i społecznych, ale nie potrafi oceniać jej merytoryczną oraz metodologiczną wartość;
5 (bdb) - potrafi integrować wiedzę z z zakresu nauk teologicznych i społecznych i oceniać jej merytoryczną oraz metodologiczną wartość;
EK4 (TD_U10) - potrafi prowadzić dyskusję naukową na temat społeczeństwa informacyjnego:
2 (ndst) - nie potrafi czynnie uczestniczyć w dyskusji naukowej na temat społeczeństwa informacyjnego;
3 (dst) - potrafi czynnie uczestniczyć w dyskusji naukowej na temat społeczeństwa informacyjnego, ale nie potrafi jej prowadzić;
4 (db) - potrafi prowadzić dyskusję naukową na temat społeczeństwa informacyjnego;
5 (bdb) - potrafi stawiać problemy do dyskusji naukowej na temat społeczeństwa informacyjnego.
EK5 (TD_K04) - ma nawyk poszukiwania aktualnej wiedzy, a także szukania inspiracji naukowej w naukach społecznych:
2 (ndst) - nie ma nawyku poszukiwania aktualnej wiedzy, a także szukania inspiracji naukowej w naukach społecznych;
3 (dst) - ma nawyk poszukiwania aktualnej wiedzy, ale nie szuka inspiracji naukowej w naukach społecznych;
4 (db) - ma nawyk poszukiwania aktualnej wiedzy, a także szukania inspiracji naukowej w naukach społecznych;
5 (bdb) - potrafi stawiać problemy, które stymulują do poszukiwania aktualnej wiedzy, a także szukania inspiracji w naukach społecznych.
Nakład pracy:
Udział w ćwiczeniach - 30h
Przygotowanie do ćwiczeń - 25h
Konsultacje - 5h
Kryteria oceniania
Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest:
-Przygotowanie i zaprezentowanie omówienia wskazanych lektur
-Otrzymanie pozytywnych ocen z odpowiedzi na temat omawianych na zajęciach lektur.
Literatura
Nowina Konopka M., Wiedza, informacja i komunikacja w rozwoju społeczeństwa informacyjnego, w: Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, Białobłocki T., Moroz J., Nowina Konopka M., Zacher L.W. (red.), Warszawa 2006, s. 98-122.
Eisenstadt S.N., Nowoczesność jako odrębna cywilizacja, w: Współczesne teorie socjologiczne Tom 2, Jasińska-Kania, Szacki J., Ziółkowski M. (opr.), Warszawa 2006, s. 754-768.
Wallerstein I., Nowoczesny system-świat, w: Współczesne teorie socjologiczne Tom 2, Jasińska-Kania, Szacki J., Ziółkowski M. (opr.), Warszawa 2006, s. 747-753.
Giddens A., Ramy późnej nowoczesności, w: Współczesne teorie socjologiczne Tom 2, Jasińska-Kania, Szacki J., Ziółkowski M. (opr.), Warszawa 2006, s. 687-699.
Giddens A., Konsekwencje nowoczesności, Kraków 2008, s. 1-41.
Stoll D., Płynna nowoczesność a neoliberalizm. Wokół myśli Zygmunta Baumana, Warszawa 2017, s. 225-263 (Życie w płynnych czasach).
Luckmann T., Komunikacja moralna w nowoczesnych społeczeństwach, s. 938-947.
Ziętek A, Jean Baudrillard wobec współczesności. Polityka, media, społeczeństwo, Kraków 2013, s. 115-156 (Media w hiperrzeczywistości).
Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa 2006, s. 157-167.
Ogonowska A., Twórcze metafory medialne. Baudrillard – McLuhan – Goffman, Kraków 2010, s. 37-90 (Twórcze metafory medialne. Zarys problemu w ujęciu kognitywno-kulturowym na przykładzie teorii Jeana Baudrillarda).
Ogonowska A., Twórcze metafory medialne. Baudrillard – McLuhan – Goffman, Kraków 2010, s. 135-180 (Erving Goffman jako teoretyk mediów. Rola metafory dramaturgicznej w portretowaniu współczesnych zjawisk kulturowo-społecznych).
Ogonowska A., Twórcze metafory medialne. Baudrillard – McLuhan – Goffman, Kraków 2010, s. 91-134 (McLuhanizm czy nowa wizja świata?).
Goban-Klas T., Ku społeczeństwu medialnemu, w: Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2009, s. 286-309.
Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007, s. 67-108 (Rewolucja technologii informacyjnych).
Golka M., Czym jest społeczeństwo informacyjne, w: Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, 2005, Rok LXVII, z. 4, s. 253-265.
Szewczyk A., Społeczeństwo informacyjne – nowa jakość życia społecznego, Szewczyk A. (red.), Społeczeństwo informacyjne – problemy rozwoju, Warszawa 2007, s. 14-44.
Van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010, s. 9-34.
Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2011, s. 43-66: (Sieć i self).
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012, s. 148-173.
Van Dijk J., Sieci: Układ nerwowy społeczeństwa, w: Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010, s. 35-64.
Szewczyk A., Wykorzystanie metod sztucznej inteligencji w zastosowaniach internetowych, Szewczyk A (red.), Społeczeństwo informacyjne – problemy rozwoju, Warszawa 2007, s. 237-267.
ICT w administracji publicznej, w: Społeczeństwo informacyjne w Polsce, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2021, s. 43-77.
ICT w przedsiębiorstwach, w: Społeczeństwo informacyjne w Polsce, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2021, s. 77-130.
ICT w gospodarstwach domowych, w: Społeczeństwo informacyjne w Polsce, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2021, s. 131-174.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: