Sanktuaria Ameryki Łacińskiej WT-SST-SAL
1. Znaczenie sanktuariów wg dokumentów Kościoła Latynoamerykańskiego
2. Klasyfikacja i rodzaje sanktuariów w Ameryce Łacińskiej
3. Autochtoniczna tradycja pielgrzymowania do sanktuariów w Nowym Świecie
4. Profilowanie się sanktuarium w Guadalupe
5. Pierwsze sanktuaria maryjne świata andyjskiego
6. Sanktuarium w Copacabana nad jeziorem Titicaca
7. Sanktuarium Pana Cudów w Limie
8. Sanktuaria świętych patronów
9. Maryjne sanktuaria w Argentynie
10. Sanktuaria w Chile
11. Sanktuaria maryjne w Kolumbii i Wenezueli
12. Narodowe Sanktuarium Maryjne w Ekwadorze
13. Sanktuarium Patronki Paragwaju
14. Sanktuaria Ameryki Środkowej
15. Jan Paweł II w sanktuariach latynoamerykańskich
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student posiada wiedzę w zakresie:
EK 1 – historii i funkcjonowania sanktuariów w Ameryce Łacińskiej.
w zakresie umiejętności:
EK 2 – potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne sanktuaria oraz przedstawić ich specyficzny charakter
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – potrafi wskazać wielorakie czynniki wpływające funkcjonowania sanktuariów, również w odniesieniu do aktualnej sytuacji społeczno-politycznej oraz kulturowo-religijnej w Ameryce Łacińskiej
Kryteria oceniania
Na ocenę
Ndst (2): nie rozróżnia sanktuariów latynoamerykańskich i nie jest w stanie dokonać jej charakterystyki
Dst (3): posiada bardzo ogólną wiedzę dotyczącą sanktuariów w Ameryce Łacińskiej
Db (4): orientuje się dobrze w poszczególnych aspektach historii i funkcjonowania sanktuariów w Ameryce Łacińskiej
Bdb (5): orientuje się bardzo dobrze w poszczególnych aspektach historii i funkcjonowania sanktuariów w Ameryce Łacińskiej
EK nr 2 określany jako umiejętność:
Ndst (2): nie jest zdolny do przedstawienia podstawowych faktów z historii i funkcjonowania sanktuariów
Dst (3): potrafi przynajmniej w sposób mechaniczny wyrazić przyswojoną wiedzę na temat sanktuariów
Db (4): potrafi poprawnie zaprezentować przyswojoną wiedzę dotyczącą sanktuariów
Bdb (5): potrafi swobodnie i kompetentnie dzielić się zdobytą wiedzą, precyzyjnie kojarzyć fakty oraz wyciągać i formułować samodzielne wnioski
EK nr 3, określany jako kompetencje społeczne:
Ndst (2): nie dostrzega żadnych powiązań funkcjonowania sanktuariów z sytuacją społeczno-polityczną oraz kulturowo-religijną w Ameryce Łacińskiej
Dst (3): posiada wiedzę schematyczną, ale nie potrafi jej powiązać z aktualną rzeczywistością społeczną latynoamerykańską
Db (4): jest zorientowany w problematyce latynoamerykańskich sanktuariów i potrafi poprawnie kojarzyć fakty z tym związane
Bdb (5): jest bardzo dobrze zorientowany w problematyce latynoamerykańskich sanktuariów i potrafi wyjaśniać różnorakie procesy wpływające na funkcjonowanie i rozwój sanktuariów
Literatura
Aparecida, V Ogólna Konferencja Episkopatów Ameryki Łacińskiej i Karaibów, Dokument końcowy. Gubin 2014.
Chávez E., Drugi całun, Kraków 2010.
Gawrycki M. (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Ecclesia in America (1999), [w:] J. Różański (red.), Ecclesia in America. Wybrane problemy Kościoła w Ameryce Południowej w świetle posynodalnej adhortacji Jana Pawła II, Warszawa 2003.
Mazurek R. D., Bóg o indiańskim obliczu. Między inkulturacją a synkretyzmem religii keczua w południowych Andach peruwiańskich, Kraków 2006.
Pietrzak A., Modele ewangelizacji kultur i inkulturacji wiary w teologii latynoamerykańskiej, Lublin 2013.
Rostworowski de Diez Canseso M., Pachacamac y el Señor de los Milagros. Una trayectoria milenaria, Peru 1992.
Szyszka T., Andyjskie sanktuarium maryjne w Copacabanie. Miejsce podwójnej modlitwy, [w:] W. Cisło, J. Różański (red.), Miejsca modlitwy i miejsca święte w religiach świata, Warszawa 2014, s. 291-314.
Szyszka T., Kontekstualizacja oblicza Jezusa Chrystusa w Ameryce Łacińskiej, [w:] T. Szyszka (red.), Oblicza Jezusa Chrystusa w kulturach i religiach świata, Warszawa 2007, s. 97-112. 167-190.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: