Religijność ludowa w Ameryce Łacińskiej WT-SST-RLA
1. Kontekst historyczny kształtowana się religijności ludowej w Nowym Świecie
2. Religijność ludowa w dokumentach Kościoła Latynoamerykańskiego
3. Na pograniczu wiary chrześcijańskiej i praktyk autochtonicznych
4. Kult świętych w Ameryce Łacińskiej
5. Kult santos populares
6. Tradycje bożonarodzeniowe
7. Religijne aspekty tradycji karnawałowych
8. Autochtoniczne tradycje związane z obchodami Wielkiego Tygodnia
9. Tradycje obchodów Bożego Ciała
10. Andyjskie tradycje związane z Cristo de Mayo
11. Kult świętej śmierci w Meksyku
12. Święto zmarłych w świece andyjskim
13. Kwiatowe dywany w Chiapas i Gwatemali
14. Muzyka i przedstawienia teatralne w kontekście religijności ludowej
15. Sztuka i rzemiosło, jako środek propagowania religijności ludowej
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student posiada wiedzę w zakresie:
EK 1 – religijności ludowej w Ameryce Łacińskiej, począwszy od XVI wieku, aż do współczesności.
w zakresie umiejętności:
EK 2 – potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne zakresy religijności ludowej oraz przedstawić i omówić główne przejawy religijności ludowej
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – potrafi wskazać wielorakie czynniki wpływające na znaczenie religijności ludowej w odniesieniu do aktualnej sytuacji społeczno-politycznej oraz kulturowo-religijnej w Ameryce Łacińskiej
przygotowanie jednego referatu na podstawie przeczytanej literatury
kolokwium śródsemestralne
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako posiadanie wiedzy:
Na ocenę
Ndst (2): nie rozróżnia aspektów religijności ludowej latynoamerykańskiej i nie jest w stanie dokonać jej charakterystyki
Dst (3): posiada bardzo ogólną wiedzę dotyczącą religijności ludowej w Ameryce Łacińskiej
Db (4): orientuje się dobrze w poszczególnych aspektach religijności ludowej i potrafi wskazać charakterystyczne jej cechy
Bdb (5): orientuje się bardzo dobrze w poszczególnych aspektach religijności ludowej i trafnie wskazuje jej charakterystyczne cechy
EK nr 2 określany jako umiejętność:
Ndst (2): nie jest zdolny do przedstawienia podstawowych zakresów religijności ludowej
Dst (3): potrafi przynajmniej w sposób mechaniczny wyrazić przyswojoną wiedzę
Db (4): potrafi poprawnie zaprezentować przyswojoną wiedzę dotyczącą religijności ludowej
Bdb (5): potrafi swobodnie i kompetentnie dzielić się zdobytą wiedzą, precyzyjnie kojarzyć fakty oraz wyciągać i formułować samodzielne wnioski
EK nr 3, określany jako kompetencje społeczne:
Ndst (2): nie dostrzega żadnych powiązań religijności ludowej z sytuacją społeczno-polityczną w Ameryce Łacińskiej
Dst (3): posiada wiedzę schematyczną, ale nie potrafi jej powiązać z aktualną rzeczywistością latynoamerykańską
Db (4): jest zorientowany w problematyce latynoamerykańskiej religijności ludowej i potrafi poprawnie kojarzyć fakty
Bdb (5): jest bardzo dobrze zorientowany w problematyce latynoamerykańskiej religijności ludowej i potrafi wyjaśniać procesy wpływające na dalszy rozwój religijności ludowej
Literatura
García J., Oblicza Chrystusa według Synodu poświęconego Ameryce, „Nurt SVD” (2000), nr 1, s.23-49.
Różański J. (red.), Ecclesia in America. Wybrane problemy Kościoła w Ameryce Południowej w świetle posynodalnej adhortacji Jana Pawła II, Warszawa 2003.
Saranyana, J.I. (red.), Teología en América Latina, tom I: Desde los orígenes hasta la Guerra de Sucesión (1493-1715), Frankfurt-Madrid 1999.
Saranyana, J.I. (red.), Teología en América Latina, tom II/1: Escolástica barroca, Ilustración y
preparación de la Independencia (1665-1810), Madrid - Frankfurt 2005.
Saranyana, J.I. (red.), Teología en América Latina, tom III: El siglo de las teologías
latinoamericanistas (1899-2001), Frankfurt-Madrid 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: