Rok liturgiczny WT-SST-RL
1. Geneza roku liturgicznego
2. Struktura roku liturgicznego i jego istotne założenia
3. Paschalny wymiar roku liturgicznego
4. Niedziela – najstarsze świętowanie
5. Różnice pomiędzy niedzielą a szabatem
6. Odpoczynek niedzielny (historia i teologia)
7. Kształtowanie się paschy chrześcijańskiej
8. Triduum Paschalne – teologia i struktura obrzędów
9. Okres Pięćdziesiątnicy
10. Tworzenie się Wielkiego Postu – okresu przygotowania do Paschy
11. Uroczystość Narodzenia Pańskiego – geneza i teologia
12. Okres Bożego Narodzenia
13. Adwent
14. Czas zwykły w roku liturgicznym
15. Uroczystości i święta w roku kościelnym (święta Pańskie, Maryjne i świętych)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1: W zakresie wiedzy:
- znajomość teologicznej treści i struktury roku liturgicznego a także filozoficznych i religioznawczych pojęć z zakresu czasu i związanych z tym norm liturgicznych i etycznych, znajomość poszczególnych celebracji roku liturgicznego i form pobożności ludowej związanych z poszczególnymi okresami roku kościelnego.
Umiejętności:
- rozpoznawanie interakcji pomiędzy rokiem liturgicznym, pobożnością ludową, zwyczajami, folklorem
- umiejętność kierowania rozwojem duchowo-moralnym
- posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
- potrafi planować badania naukowe w zakresie teologii roku liturgicznego, przewidywać ich rezultaty i analizować zebrane dane
EK 3 Kompetencje społeczne - potrafi wyjaśnić innym pojęcie i strukturę roku kościelnego oraz znaczenie teologiczne poszczególnych celebracji roku kościelnego oraz ukazać ich korelacje z kulturą (folklor, zwyczaje, pobożność ludowa) i ich wpływ na życie duchowe człowieka (lex vivendi); potrafi wskazać innych i objaśnić formy pobożności ludowej związane z poszczególnymi okresami w roku kościelnym.
ECTS 2 (1 ECTS=30 godzin)
30 godz. - obecność na wykładach i aktywny w nich udział
30 godz. - lektura literatury przedmiotu i przesyłanych materiałów; przygotowanie prezentacji multimedialnej na zadany przez wykładowcę temat; przygotowanie się do kolokwium ustnego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania (ogólne):
- brak elementarnej wiedzy na temat struktury i teologii roku liturgicznego; brak znajomości podstawowych pojęć; student nie uczestniczy w wykładach, a jego nieobecności są nieusprawiedliwione (ndst)
- znajomość ogólnej struktury roku liturgicznego i charakterystyki czasu sakralnego, podstawowe informacje na temat poszczególnych okresów liturgicznych (dst)
- wskazanie specyfiki okresów liturgicznych, znajomość przepisów liturgicznych danych okresów, uroczystości, świąt i wspomnień (db)
- umiejętność analizy hermeneutycznej tekstu danego okresu liturgicznego oraz zdolność do osadzenia go w określonym kontekście historycznym; bardzo dobra znajomość genezy, struktury roku liturgicznego i kalendarza liturgicznego, szeroka wiedza z zakresu teologii i duchowości roku liturgicznego, umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce (np. w katechezie, w codziennym życiu) (bdb)
- przewidziane dwie prace śródsemestralne w formie eseju lub prezentacji multimedialnej
Literatura
podstawowa
Auge M., Rok liturgiczny. To sam Chrystus, który przebywa w swoim Kościele, Kraków 2013.
Nadolski B., Liturgika. t. II. Liturgia i czas, Poznań 2012.
Nowak J., Misterium Chrystusa w roku liturgicznym, Poznań 2012.
Sinka T., Zarys liturgiki, Gościkowo – Paradyż 1988 (lub nowsze wydania).
Świerzawski W., Mysterium Chrysti t. VI. Rok liturgiczny, Zawichost-Kraków-Sandomierz 2013.
uzupełniającą
Nadolski B., Niedziela – dzień Kościoła i człowieka, w: Akcja Katolicka „Niedziela”. VI Tydzień Społeczny, Warszawa 1999, s. 65-77.
Decyk J., Niedziela – Dzień Pana i Chrystusa, w: Akcja Katolicka „Niedziela”. VI Tydzień Społeczny, Warszawa 1999, s. 41-63.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: