Wychowanie prewencyjne św. Jana Bosko WT-SST-PPJB
1. Ksiądz Bosko na tle ówczesnej epoki.
2. Potrzeby wychowawcze młodzieży z I połowy XIX wieku.
3. Prekursorzy wychowania prewencyjnego.
4. Powstanie wspólnoty wychowawczej - oratorium w Turynie.
5. Założenia wychowawcze wychowania prewencyjnego: rozum, religia, miłość wychowawcza.
6. Analiza i aktualność tego wychowania
7. Struktura wspólnoty wychowawczej i klimat rodzinny.
8. Rola asystenta w wychowaniu prewencyjnym.
9. Boisko jako symbol wychowania salezjańskiego.
W cyklu 2022/23_L:
1. Ksiądz Bosko na tle ówczesnej epoki. 2. Potrzeby wychowawcze młodzieży z I połowy XIX wieku. 3. Prekursorzy wychowania prewencyjnego. 4. Powstanie wspólnoty wychowawczej - oratorium w Turynie. 5. Założenia wychowawcze wychowania prewencyjnego: rozum, religia, miłość wychowawcza. 6. Analiza i aktualność tego wychowania 7. Struktura wspólnoty wychowawczej i klimat rodzinny. 8. Rola asystenta w wychowaniu prewencyjnym. 9. Boisko jako symbol wychowania salezjańskiego. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
w zakresie wiedzy: student zna założenia systemu prewencyjnego; wymienia jego główne cele, nazywa w sposób właściwy poszczególne czynniki tworzące system prewencyjny.
w zakresie umiejętności: student analizuje założenia systemu prewencyjnego; porównuje a innymi systemami wychowawczymi; wyprowadza wnioski dla zastosowania tego wychowania w praktyce.
w zakresie kompetencji: student ma świadomość potrzeby stosowania metod prewencyjnych; ma świadomość, że w dzisiejszych czasach ważne są założenia wychowania integralnego; dowodzi potrzeby stosowania systemu prewencyjnego w innych środowiskach, bp. w rodzinie.
wykład - 30
praca własna studenta - 20
konsultacje - 10. Razem 3 ECTS
Kryteria oceniania
ocena bardzo dobra: student zna genezę powstania systemu prewencyjnego i jego prekursorów; wskazuje na jego założenia i je analizuje, pokazując ich aktualność.
dobra: student zna założenia systemu prewencyjnego.
dostateczna: ma ogólną wiedzę o systemie prewencyjnym.
niedostateczna: nie zna zagadnienia.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Kazimierz Misiaszek, Główne idee systemu prewencyjnego św. Jana Bosko, "Seminare. Poszukiwania naukowo-pastoralne" 1987-1988, s. 37-65; Kazimierz Misiaszek, Pedagogia salezjanów [Towarzystwa św. Franciszka Salezego], w: Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność, t. 1, red. J. Kostkiewicz, Kraków 2012, s. 229-270; Cesare Bissoli, Jan Paweł II o systemie wychowawczym księdza Bosko, Warszawa 2001; Jan Bosko, Wspomnienia Oratorium, Warszawa 2010.
W cyklu 2022/23_L:
Kazimierz Misiaszek, Główne idee systemu prewencyjnego św. Jana Bosko, "Seminare. Poszukiwania naukowo-pastoralne" 1987-1988, s. 37-65; Kazimierz Misiaszek, Pedagogia salezjanów [Towarzystwa św. Franciszka Salezego], w: Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność, t. 1, red. J. Kostkiewicz, Kraków 2012, s. 229-270; Cesare Bissoli, Jan Paweł II o systemie wychowawczym księdza Bosko, Warszawa 2001; Jan Bosko, Wspomnienia Oratorium, Warszawa 2010. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Student powinien znać podstawowe pojęcia pedagogiczne dotyczące wychowania, jak również założenia chrześcijańskiego wychowania młodzieży |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: