Podstawy islamu WT-SST-PIS
Tematyka zajęć
1. Mahomet
2. Koran i pojęcie objawienia
3. Sunna oraz stosunek muzułmanów do Mahometa
4. Podstawowe zasady wiary
5. Rytualne obowiązki muzułmanina
6. Koncepcja walki
7. Święta
8. Tworzenie się muzułmańskiej tożsamości
9. Muzułmański obraz Jezusa
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: k3a9j5e
Wiedza
Student:
- ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie studiowanej specjalności teologicznej; jest w stanie rozwijać tę wiedzę i twórczo stosować ją w działalności edukacyjnej i środowiskowej;
- ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metody studiowanej specjalizacji teologicznej;
- zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego;
- ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi;
- zna procesy i uwarunkowania rozwoju religijno‐duchowego oraz jego zagrożenia;
- rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym.
Umiejętności
Student:
- potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem ogólnej wiedzy teologicznej;
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową;
- posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych;
- umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny, szczególnie w ramach interpretacji Biblii;
- potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno‐wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej;
- potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego.
Kompetencje społeczne
Student:
- ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
- rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno‐duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności;
- ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
- identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno‐moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym;
- ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego;
- uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną;
- zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy.
Literatura
Armstrong K., Krótka historia islamu, Wrocław 2004.
Bartos J., Główne filary wiary w islamie, „Methodos” 2004-2005 r. 3-4, s. 299-304.
Bielawski J., Islam, Warszawa 1980.
Bielawski J., Islam. Religia państwa i prawa, Warszawa 1973.
Braun S., Islam. Powstanie – dzieje – nauka, Warszawa 2003.
Danecki J., Arabowie, wyd. 2, Warszawa 2015.
Danecki J., Dżihad – rozważania o muzułmańskiej wojnie świętej, „Puls” 1991 nr 49, s. 67-76.
Danecki J., Kultura islamu. Słownik, Warszawa 1997.
Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, wyd. 2, Warszawa 2007.
Danecki J., Podstawy islamu, „Ateneum Kapłańskie” 151(2008) z. 1, s. 7-17.
Dziekan M.M., Symbolika arabsko-muzułmańska. Mały słownik, Warszawa 1997.
Grodź S., Islam, w: Zimoń H. (red.), Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, Lublin 2000, s. 403-427.
Grodź S., Islam – krótkie wprowadzenie, „Collectanea Theologica” 73(2004) nr 4, s. 163-172.
Kościelniak K., Dżihad. Święta wojna w islamie, Kraków 2006.
Machut-Mendecka E., Islam jako wiara i kultura, „Albo albo” 2003 z. 3, s. 124-137.
Machut-Mendecka E., Sufi – doskonały człowiek islamu. Mistycyzm muzułmański, „Albo albo” 2001 z. 2, s. 95-104.
Maszkowski R., Obraz Jezusa w Koranie i tradycji muzułmańskiej, „Ateneum Kapłańskie” 151(2008) z. 1, s. 18-31.
Modras K., Koncepcja Jedynego Boga w islamie, „Roczniki Kulturoznawcze” 3(2012) nr 3, s. 83-107.
Nosowski J., Teologia Koranu. Wykład systematyczny, Warszawa 1970.
Nosowski J., Sakowicz E., Islam. I. Doktryna. II. Dzieje, w: Wielgus S., Duchniewski J. i in. (red.), Encyklopedia katolicka, t. 7, Lublin 1997, kol. 501-507.
Sakowicz E., Jezus i muzułmanie, „Ateneum Kapłańskie” 136(2001) z. 1, s. 40-52.
Sakowicz E., Zimoń H., Jezus Chrystus. X. Obraz Chrystusa. C. W religiach pozachrześcijańskich. 2. W islamie, w: Wielgus S., Duchniewski J. i in. (red.), Encyklopedia katolicka, t. 7, Lublin 1997, kol. 1397-1398.
Tworuschka M., Tworuschka U., Islam. Mały słownik, wyd. 2, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: