Paradygmat inkulturacji WT-SST-PI
1.Historia ewaluowania pojęć związanych z paradygmatem inkulturacji
2. Dokumenty papieskie i kościelne dotyczące wyzwań inkulturacyjnych
3. Teologiczne podstawy inkulturacji – wymiar chrystologiczny
4. Teologiczne podstawy inkulturacji – wymiar eklezjologiczny
5. Teologiczne podstawy inkulturacji – wymiar pneumatologiczny
6. Doświadczenia Kościoła pierwotnego i ojców Kościoła
7. Metoda Cyryla i Metodego – przezwyciężenie obcojęzyczności w przepowiadaniu
8. Meandry inkulturacyjne w Chinach – spór o ryty chińskie
9. Próby zamierzeń inkulturacyjnych w Indiach - kontrowersje wokół rytów malabarskich w Indiach
10. Problematyka tłumaczenia Pisma Świętego, tekstów liturgicznych i katechetycznych na języki lokalne
11. Potencjał i granice innowacji liturgicznych
12. Znaczenie kleru tubylczego dla rozwoju Kościołów lokalnych
13. Andyjski diakonat żonatych mężczyzn. Innowacje w prawie kościelnym
14. Andyjski rytuał ślubu kościelnego. Nowe tradycje pastoralne świata andyjskiego
15. Architektura i sztuka sakralna jako wyraz dojrzałości Kościoła lokalnego
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KKR2_W01: zna terminologię z zakresu inkulturacji oraz podstawowe źródła z zakresu antropologii kulturowej
KKR2_W02: posiada utrwaloną wiedzę na temat wieloaspektowej problematyki z zakresu wysiłków inkulturacyjnych na przestrzeni XX wieków historii Kościoła. Orientuje się w założeniach teologicznych oraz kulturowych paradygmatu inkulturacji
KKR2_U01: potrafi poprawnie posługiwać się terminologią z zakresu inkulturacji, jak również krytycznie odnieść się do publikacji na ten temat i podejmować merytoryczną dyskusję
KKR2_U06: potrafi adekwatnie wykorzystywać bogactwo źródeł informacji w zakresie inkulturacji, jak również dokonywać selekcji, oceny jakości i wiarygodności zebranych i przekazywanych wiadomości
KKR2_K05: posiada zatem nie tylko wiedzę z zakresu inkulturacji, ale też zapoznaje się z możliwościami wykorzystania w życiu i pracy kryteriów wynikających z paradygmatu inkulturacji (np. wyczulenie na odmienność kulturową i budowanie społeczeństwa w oparciu o poszanowanie różnorodności kulturowej)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- egzaminu: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.
egzamin w formie testu
Literatura
Arrupe P., Japonia której nie znamy, Kraków 1970.
Bosch D., Oblicza misji chrześcijańskiej. Zmiany paradygmatu w teologii misji, Katowice 2010.
Buliard R., Misje na krańcu świata, Warszawa 1074.
Górski J., Odpowiedzi na 101 pytań o misje, Kraków 2005.
Hastings A., Kościół i misje w Afryce, Warszawa 1971.
Miotk A., Dokonania Matteo Ricciego w zakresie akomodacji w Chinach, „NURT SVD” (2002), nr 2, 117-132.
Rivinius R.J., Pytania o inkulturację: napięcie między kulturą a Ewangelią, [w:] E. Śliwka (red.), Inkulturacja chrześcijaństwa w świecie, Pieniężno 1999, s. 26-39.
Różański J., Biblia a inkulturacja w kontekście afrykańskim, [w:] A. Halemba, J. Różański (red.), Między przekładem biblijnym a rodzimą teologią. Wybrane problemy przekładów biblijnych i teologii afrykańskiej, , Warszawa 2003, s. 7-18.
Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań 2004.
Różański J., Wokół koncepcji inkulturacji, Warszawa 2008.
Różański J., Założenia inkulturacji, „Lumen Gentium” (2013), nr 1, s. 7-33.
Salman J., Inkulturacja – exkulturacja, [w:] E. Śliwka (red.), Inkulturacja chrześcijaństwa w świecie, Pieniężno 1999, s. 7-25
Szyszka T., Meandry zamierzeń inkulturacyjnych w Chinach, [w:] P. Zając (red.), Konflikty perspektyw w historii i praktyce misyjnej, „Colloquia disputationes” nr 13, Poznań 2009, s. 263- 280;
Szyszka T., Zaangażowanie Zgromadzenia Słowa Bożego w dzieło Ewangelizacji Chin, [w:] D. Klejnowski-Różycki (red.), Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim, Opole 2008, s. 157-170.
Szyszka T., Zamierzenia inkulturacyjne Kościoła w Ameryce Łacińskiej, „Lumen Gentium” (2013), nr 1, s. 62-123.
W cyklu 2022/23_Z:
Arrupe P., Japonia której nie znamy, Kraków 1970. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: egzamin w formie testu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: