Podstawy socjologii i socjologii religii WT-SST-PCC
Przedmiot obejmuje zagadnienia pozwalające zrozumieć najważniejsze reguły życia społecznego oraz społeczny charakter religii.
W czasie kursu słuchacz przyswaja podstawowe pojęcia socjologiczne, zwłaszcza dotyczące struktury społecznej, instytucji i komunikacji (np. grupa społeczna, instytucja, rola społeczna, socjalizacja, interakcja, struktura społeczna itp.), uczy się je rozumieć i stosować w opisie rzeczywistości społecznej. Poznaje koncepcje i poglądy na temat społeczeństwa twórcy socjologii i wybranych jej przedstawicieli (M. Weber, E. Durkheim, CH. Cooley, K. Marks, F. Znaniecki i in.).
Celem wykładu jest także ukazanie religii jako zjawiska społecznego oraz szczególnego przedmiotu badań socjologii, różnego od teologicznego czy religioznawczego ujęcia religii. Przedstawiony zostanie przegląd najważniejszych koncepcji religii klasyków socjologii oraz współczesne najważniejsze socjologiczne teorie religii. Dokonany zostanie także przegląd najważniejszych pojęć i koncepcji socjologii religii.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - ma pogłębioną wiedzę w zakresie socjologii i socjologii religii
U1 - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje pochodzące z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
U2 - potrafi korzystać z wiedzy zawartej w socjologii i socjologii religii i oceniać jej merytoryczną i metodologiczną wartość
KS1 - jest zdolny do czynnego uczestnictwa w życiu Kościoła w wymiarze lokalnym i powszechnym poprzez wykorzystanie wiedzy z zakresu socjologii i socjologii religii
KS2 - ma nawyk poszukiwania aktualnej wiedzy, a także wykorzystywania osiągnięć wiedzy z zakresu socjologii i socjologii religii
Kryteria oceniania
W1:
2 (ndst) - nie ma podstawowej wiedzy z zakresu socjologii i socjologii religii;
3 (dst) - ma podstawową wiedzę w zakresie socjologii, ale nie ma z socjologii religii;
4 (db) - ma podstawową wiedzę w zakresie socjologii i socjologii religii;
5 (bdb) - ma pogłębioną wiedzę w zakresie socjologii i socjologii religii.
U1:
2 (ndst) - nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji pochodzących z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów;
3 (dst) - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł, ale nie potrafi jej integrować oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy;
4 (db) - nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji pochodzących z różnych źródeł, ale nie potrafi formułować na tej podstawie krytycznych sądów;
5 (bdb) - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje pochodzące z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
U2:
2 (ndst) - nie potrafi korzystać z wiedzy zawartej w socjologii i socjologii religii i oceniać jej merytorycznej i metodologicznej wartości;
3 (dst) - potrafi korzystać z wiedzy zawartej w socjologii i socjologii religii, ale nie potrafi oceniać jej merytorycznej i metodologicznej wartości;
4 (db) - potrafi korzystać z wiedzy zawartej w socjologii i socjologii religii i oceniać jej merytoryczną wartość, ale nie potrafi oceniać jej metodologicznej wartości;
5 (bdb) - potrafi korzystać z wiedzy zawartej w socjologii i socjologii religii i oceniać jej merytoryczną i metodologiczną wartość.
KS1:
2 (ndst) - nie dostrzega przydatności wiedzy z zakresu socjologii i socjologii religii w życiu Kościoła w wymiarze lokalnym i powszechnym;
3 (dst) - dostrzega przydatność wiedzy z zakresu socjologii i socjologii religii w życiu Kościoła w wymiarze lokalnym i powszechnym;
4 (db) - jest zdolny do wykorzystania wiedzy z zakresu socjologii i socjologii religii w życiu Kościoła w wymiarze lokalnym i powszechnym;
5 (bdb) - jest zdolny do wykorzystania wiedzy z zakresu socjologii i socjologii religii poprzez czynne uczestnictwo w życiu Kościoła w wymiarze lokalnym i powszechnym.
KS2:
2 (ndst) - nie dostrzega potrzeby poszukiwania aktualnej wiedzy, a także wykorzystywania osiągnięć wiedzy z zakresu socjologii i socjologii religii;
3 (dst) - dostrzega potrzebę poszukiwania aktualnej wiedzy z zakresu socjologii i socjologii religii, ale nie dostrzega potrzeby wykorzystywania osiągnięć tej wiedzy;
4 (db) - dostrzega potrzebę poszukiwania aktualnej wiedzy, a także wykorzystywania osiągnięć wiedzy z zakresu socjologii i socjologii religii;
5 (bdb) - ma nawyk poszukiwania aktualnej wiedzy, a także wykorzystywania osiągnięć wiedzy z zakresu socjologii i socjologii religii.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: