Priesthood and priests in the Bible WT-SST-PB
The Bible often refers to priesthood and priests. Moreover, the phenomena of priesthood and priests are very important in the theology of the Catholic Church. Therefore, this course will be devoted to the understanding of priesthood and priests in the writings of both the Old and the New Testament. It will enable the students to understand numerous issues related to priesthood and priests, which are presented in the Bible not only in an explicit way, but also in a highly allusive one.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 (por. TMA_W07): ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą kapłaństwa i kapłanów w Biblii
EK 2 (por. TMA_U01, TMA_K05): porównuje różne ujęcia problemów związanych z kapłaństwem i kapłanami w Biblii w różnych opracowaniach naukowych, dostrzegając w ten sposób potrzebę wieloaspektowego podejścia do złożonych problemów
EK 3 (por. TMA_U17): tworzy własną analizę wybranego zagadnienia związanego z tematyką zajęć, napisaną w języku polskim lub angielskim na podstawie literatury przedmiotu oraz treści omawianych na zajęciach
EK 4 (por. TMA_U18): jest zdolny do samodzielnego i aktywnego udziału w dyskusji naukowej, prowadzonej w języku angielskim
Udział w wykładach: 30 godz., przygotowanie do zajęć: 15 godz., samodzielna analiza treści zajęć: 30 godz., pisanie pracy semestralnej: 25 godz. - w sumie 100 godz. (4 punkty ECTS).
Kryteria oceniania
1. ocenianie ciągłe aktywności na zajęciach
2. praca semestralna
Ocena końcowa: zależna od realizacji efektów kształcenia: EK 1: 40%, EK 2: 10%, EK 3: 40%, EK 4: 10%
Dla uzyskania oceny pozytywnej liczba nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach nie może przekraczać 3.
Praca semestralna musi dotyczyć wybranego zagadnienia związanego z tematyką zajęć, obejmować min. 6000 znaków (ze spacjami) i uwzględniać min. 2-3 pozycje bibliograficzne z bibliografii do przedmiotu (z przypisami do nich).
Literatura
1. S. Ackerman, 'Who Is Sacrificing at Shiloh? The Priesthoods of Ancient Israel’s Regional Sanctuaries', in M. A. Leuchter and J. M. Hutton (eds.), Levites and Priests in Biblical History and Tradition (AIIL 9; SBL: Atlanta 2011), 25-43.
2. C. Berner, 'Moses vs. Aaron: The Clash of Prophetic and Priestly Concepts of Leadership in the Pentateuch', in K. Pyschny and S. Schulz (eds.), Debating Authority: Concepts of Leadership in the Pentateuch and the Former Prophets (BZAW 507; De Gruyter: Berlin / Boston 2018), 31-44.
3. C. Frevel, 'Ending with the High Priest: The Hierarchy of Priests and Levites in the Book of Numbers', in C. Frevel, T. Pola, and A. Schart (eds.), Torah and the Book of Numbers (FAT 2.62; Mohr Siebeck: Tübingen 2013), 138-163.
4. L. L. Grabbe, 'The Priests in Leviticus—Is the Medium the Message?', in R. Rendtorff, R. A. Kugler, and S. Smith Bartel (eds.), The Book of Leviticus: Composition and Reception (VTSup 93; Brill: Leiden / Boston 2003), 207-224.
5. T. Hieke, 'Priestly Leadership in the Book of Leviticus: A Hidden Agenda', in K. Pyschny and S. Schulz (eds.), Debating Authority: Concepts of Leadership in the Pentateuch and the Former Prophets (BZAW 507; De Gruyter: Berlin / Boston 2018), 68-88.
6. M. B. Hundley, 'Sacred Spaces, Objects, Offerings, and People in the Priestly Texts: A Reappraisal', JBL 132 (2013) 749-767.
7. M. Leuchter: 'The Levites in Exile: A Response to L. S. Tiemeyer', VT 60 (2010) 583-590.
8. M. Leuchter, 'The Politics of Ritual Rhetoric: A Proposed Sociopolitical Context for the Redaction of Leviticus 1-16', VT 60 (2010) 345-365.
9. M. A. Leuchter, 'The Priesthood in Ancient Israel', BTB 40 (2010) 100-110.
10. C. Nihan and J. Rhyder, 'Aaron's Vestments in Exodus 28 and Pirestly Leadership', in K. Pyschny and S. Schulz (eds.), Debating Authority: Concepts of Leadership in the Pentateuch and the Former Prophets (BZAW 507; De Gruyter: Berlin / Boston 2018), 45-67.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: