Modlitwa w rozwoju życia duchowego WT-SST-MRD
1. Podstawy antropologiczne: rozwój a duchowość.
2. Paideia jako kształtowanie ducha ludzkiego: grecka, rzymska, chrześcijańska.
3. Modele rozwoju życia duchowego: trzy etapy. Teologiczna definicja rozwoju.
4. Modele rozwoju życia duchowego: psychologiczne spojrzenie na rozwój.
5. Dynamika życia duchowego: istotne elementy dynamizujące.
6. Modlitwa w dynamizmie życia duchowego.
7. Rozmaitość form modlitwy a jej istota.
8. Modlitwa ustna a rozwój życia duchowego.
9. Modlitwa liturgiczną a rozwój życia duchowego.
10. Modlitwa myślna a rozwój życia duchowego.
11. Kontemplacja: kres rozwoju?
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TMA_W15: student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu teologicznego, a zwłaszcza rozróżniania psychologicznego i teologicznego znaczenia pojęć (np. rozwój)
TMA_U08: student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych
TMA_K01: student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości, nabytej wiedzy i umiejętności zwłaszcza w zakresie rozróżniania znaczenia kluczowych pojęć w teologii i psychologii
Kryteria oceniania
Kolokwium środsemestralne: ustny sprawdzian z lektury A. Łuczyński, "Zamysł życia wewnętrznego dla współczesnego człowieka o. Jacka Woronieckiego". Roczniki Pedagogiczne 12(48)(29020), nr 1, s. 51-65.
TMA_W15:
-na ocenę niedostateczną (2): student nie ma żadnej znajomości zasad interpretacji tekstu teologicznego, a zwłaszcza nie rozróżnia psychologicznego i teologicznego znaczenia pojęć (np. rozwój)
- na ocenę dostateczną (3): student ma elelmentarną znajomość zasad interpretacji tekstu teologicznego, a zwłaszcza rozróżniania psychologicznego i teologicznego znaczenia pojęć (np. rozwój)
- na ocenę dobrą (4): student ma zadowalającą znajomość zasad interpretacji tekstu teologicznego, a zwłaszcza rozróżniania psychologicznego i teologicznego znaczenia pojęć (np. rozwój)
- na ocenę bardzo dobrą (5): student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu teologicznego, a zwłaszcza rozróżniania psychologicznego i teologicznego znaczenia pojęć (np. rozwój)
TMA_U08:
- na ocenę niedostateczną (2): student nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych
- na ocenę dostateczną (3): student potrafi przeprowadzić w ograniczonym zakresie krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych
- na ocenę dostateczną (4): student potrafi przeprowadzić w zadowalającym zakresie krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych
- na ocenę dostateczną (5): student potrafi przeprowadzić w pełnynym zakresie krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych
TMA_K01:
- na ocenę niedostateczną (2): student nie ma krytycznej świadomości poziomu własnej dojrzałości, nabytej wiedzy i umiejętności zwłaszcza w zakresie rozróżniania znaczenia kluczowych pojęć w teologii i psychologii
- na ocenę dostateczną (3): student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości, nabytej wiedzy i umiejętności zwłaszcza w zakresie rozróżniania znaczenia kluczowych pojęć w teologii i psychologii w stopniu podstawowym
- na ocenę dobrą (4): student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości, nabytej wiedzy i umiejętności zwłaszcza w zakresie rozróżniania znaczenia kluczowych pojęć w teologii i psychologii w stopniu zadowalającym
- na ocenę bardzo dobrą (5): student ma pełną krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości, nabytej wiedzy i umiejętności zwłaszcza w zakresie rozróżniania znaczenia kluczowych pojęć w teologii i psychologii
Literatura
1. R. Garrigou-Lagrange, Trzy okresy życia wewnętrznego wstępem do życia w niebie, Niepokalanów: Wydawnictwo Ojców Franciszkanów 2004.
2. J. Woroniecki, Pełnia modlitwy, Poznań, W drodze 1982.
3. S. Witek, Teologia życia duchowego, Lublin Wydawnictwo Towarzystwa naukowego KUL 1986.
4. S. Urbański, "Etapy rozwoju życia duchowego". w: W. Słomka (red.), Teologia duchowości katolickiej, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1993, s. 263-305.
5. A. Łuczyński, "Zamysł życia wewnętrznego dla współczesnego człowieka o. Jacka Woronieckiego". Roczniki Pedagogiczne 12(48)(29020), nr 1, s. 51-65.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: