Misterium Paschalne w liturgii Kościoła (LI) WT-SST-MPLK
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią i teologią okresu paschalnego. Nabycie umiejętności rozumienia misterium paschalnego w roku liturgicznym. Doskonalenie kompetencji w wyjaśnianiu okresu paschalnego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EW - Student będzie umiał rozpoznawać znaczenie misterium paschalnego w roku liturgicznym.
EU - Student będzie poprawnie rozumiał rolę misterium paschalnego w czasie liturgicznym.
UK - Student będzie umiał wyjaśniać misterium paschalne w liturgii Kościoła.
Kryteria oceniania
1. Wiedza
Bardzo dobra (5.0)
Student wykazuje dogłębną znajomość historii, teologii i znaczenia misterium paschalnego. Zna szczegółowo dokumenty Kościoła i potrafi umiejscowić misterium paschalne w kontekście całego roku liturgicznego.
Dobra (4.0)
Student posiada dobrą znajomość tematu, potrafi poprawnie omówić główne aspekty misterium paschalnego i jego znaczenie w liturgii, choć niekiedy brakuje mu szczegółowej wiedzy.
Dostateczna (3.0)
Student posiada podstawową wiedzę o misterium paschalnym, rozpoznaje jego główne elementy, lecz ma trudności z głębszym ujęciem tematu i szerszym kontekstem teologicznym.
Niedostateczna (2.0)
Student nie posiada wystarczającej wiedzy na temat misterium paschalnego; nie rozumie jego znaczenia ani nie potrafi go poprawnie zdefiniować.
2. Umiejętności
Bardzo dobra (5.0)
Student potrafi samodzielnie analizować i interpretować misterium paschalne w kontekście liturgii, jasno wyjaśnia jego znaczenie i potrafi stosować tę wiedzę w praktyce duszpasterskiej.
Dobra (4.0)
Student poprawnie wyjaśnia misterium paschalne i potrafi wskazać jego przejawy w liturgii, choć nie zawsze czyni to w sposób pogłębiony lub w pełni precyzyjny.
Dostateczna (3.0)
Student potrafi ogólnie omówić misterium paschalne, ale jego wyjaśnienia są powierzchowne lub niepewne; potrzebuje wsparcia w interpretacji liturgicznej.
Niedostateczna (2.0)
Student nie potrafi poprawnie wyjaśnić misterium paschalnego ani zastosować tej wiedzy w praktycznym kontekście liturgii.
3. Kompetencje społeczne
Bardzo dobra (5.0)
Student wykazuje wysoką świadomość teologiczną i liturgiczną, szanuje tradycję Kościoła, potrafi współpracować w zespole, komunikować się z innymi oraz dzielić się wiedzą w sposób odpowiedzialny i zrozumiały.
Dobra (4.0)
Student wykazuje zaangażowanie i gotowość do współpracy, potrafi w sposób komunikatywny dzielić się wiedzą, choć czasem brakuje mu głębszej refleksji lub inicjatywy.
Dostateczna (3.0)
Student wykazuje podstawową otwartość na współpracę i wykazuje chęć rozwoju, jednak jego udział w działaniach zespołowych lub refleksja nad treściami liturgicznymi jest ograniczona.
Niedostateczna (2.0)
Student nie przejawia zaangażowania, nie podejmuje współpracy ani refleksji nad znaczeniem misterium paschalnego w kontekście wspólnoty Kościoła.
Literatura
H. Baltazar, Teologia Misterium Paschalnego, Kraków 2001.
J. Janicki, Misterium Paschalne, Warszawa 1992.
J. Miazek, Misterium Wielkiego Postu w modlitwach mszalnych dawnej i współczesnej liturgii rzymskiej, Warszawa 1997.
V. Ryan, Okres Wielkanocy i święta Pańskie, Kraków 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: