Metodyka katechetyczna WT-SST-MK
1. Pojęcie metody katechetycznej w perspektywie celu i zadań katechezy
2. Metody w świetle dokumentów katechetycznych
3. Typologia metod stosowanych na katechezie
4. Podręczniki i przewodniki metodyczne w procesie dydaktycznym
5. Zasady dydaktyczne w procesie katechetycznym
6. Wybrane metody katechezy szkolnej –
(służące integracji; podające; poszukujące - techniki dyskusji, problemowe, diagnostyczne, hierarchizacji, gry dydaktyczne; przeżyciowe - drama; biblijne; liturgiczne; oparte na pracy z komputerem i z tablicą interaktywną)
7. Obserwacja i ocenianie warsztatu pracy katechety
8. Formacja katechety
9. Wybrane metody ewangelizacyjne oraz katechezy parafialnej
10. Metodologiczne korzenie katechetyki
11. Przykłady prac teoretycznych w katechetyki
12. Przykłady prac empirycznych w katechetyki
13. Przykłady prac historycznych w katechetyki
14. Katechetyka jako subdyscyplina teologii pastoralnej
15. Powiązania katechetyki z pedagogiką
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student uczestniczący w zajęciach w zakresie wiedzy:
1. Potrafi dokonać odpowiedniego wyboru metod katechetycznych w oparciu o cel i zadania katechezy. TnMA_W07
2. Prezentuje typologie metod katechetycznych. TnMA_W10
W zakresie umiejętności:
3. Określa zasady dydaktyczne stosowane na katechezie. TnMA_U01
4. Wymienia i charakteryzuje różne rodzaje metod katechetycznych. TnMA_U07
W zakresie kompetencji społecznych:
5. Rozwija umiejętność oceniania przebiegu katechezy. TnMA_K04
Opis ECTS:
Aktywny udział w ćwiczeniach: 30
Praca własna studenta: 20
Konsultacje z prowadzącym: 10
Razem: 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia 1. Student „potrafi dokonać odpowiedniego wyboru metod katechetycznych w oparciu o cel i zadania katechezy”.
Ndst (2): nie potrafi wyjaśnić związku pomiędzy wyborem metod a przyjętymi celami i zadaniami katechezy;
Dst (3): poprawnie uzasadnia powiązanie metod z przyjętymi celami i zadaniami katechezy, wymienia cele i zadania katechezy;
Db (4): ocenia metody pod kątem skuteczności osiągania przyjętych celów oraz zadań katechezy;
Bdb (5): dokonuje weryfikacji poprawności stosowanych metod katechetycznych w oparciu o cele i zadania katechezy.
Efekt kształcenia 2. Student prezentuje typologie metod katechetycznych.
Ndst (2): nie potrafi podać kilku typów metod katechetycznych;
Dst (3): wymienia podstawowe typologie metod katechetycznych;
Db (4): poprawnie charakteryzuje podstawowe typologie metod katechetycznych;
Bdb (5): charakteryzuje i twórczo analizuje prezentowane typologie metod katechetycznych.
Efekt kształcenia 3. Student określa zasady dydaktyczne stosowane w katechezie.
Ndst (2): nie potrafi wymienić kilku podstawowych zasad dydaktycznych stosowanych w katechezie;
Dst (3): wymienia szereg zasad dydaktycznych stosowanych w katechezie;
Db (4): omawia szereg zasad dydaktycznych stosowanych w katechezie;
Bdb (5): precyzyjnie omawia zasady dydaktyczne stosowane na katechezie i odnosi je do praktyki;
Efekt kształcenia 4. Student wymienia i charakteryzuje różne rodzaje metod katechetycznych.
Ndst (2): nie potrafi wymienić kilku przykładów metod katechetycznych;
Dst (3): wymienia różne rodzaje metod katechetycznych;
Db (4): charakteryzuje różne rodzaje metod katechetycznych;
Bdb (5): charakteryzuje różne rodzaje metod katechetycznych oraz podaje przykłady ich zastosowań.
Efekt kształcenia 5. Student rozwija umiejętność oceniania przebiegu katechezy, a także autooceny.
Ndst (2): nie potrafi wyjaśnić kryteriów oceny przebiegu katechezy;
Dst (3): przybliża podstawy analizy i oceny przebiegu katechezy;
Db (4): prezentuje główne zasady oraz narzędzia służące obserwacji i ocenie przebiegu katechezy;
Bdb (5): charakteryzuje zasady oraz narzędzia służące obserwacji i ocenie przebiegu katechezy, potrafi motywować katechetów do samooceny oraz samodzielnego rozwoju.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O pozytywnym zaliczeniu przedmiotu decyduje:
- aktywna obecności na zajęciach w wymiarze przynajmniej 60%;
- samodzielne przygotowanie i przeprowadzenia wybranych metod katechetycznych w trakcie ćwiczeń;
- przygotowanie pracy śródsemestralnej (analizy wybrano zagadnienia z metodyki katechetycznej)
- ocena wiedzy i umiejętności studenta obserwowana w trakcie prowadzonych zajęć.
Literatura
S. Dziekoński, Miejsce metody we współczesnej katechezie, w: W poszukiwaniu nowych metod katechetycznych, red. H. Słotwińska, Lublin 2006, s. 25 – 41.
W. Kubik, Zarys dydaktyki katechetycznej, Kraków 1990.
S. Kulpaczyński, Sprawdzanie i ocenianie w katechezie, w: Dydaktyka katechezy. Część II, red. J. Stala, Tarnów 2004, s. 107 – 155.
G. Łuszczak, Media w dydaktyce katechetycznej, w: Wychowanie w wierze w kontekście przemian współczesności, rd. R. Buchta, s. Dziekoński, Katowice 2011, s. 260 – 274.
Metodisches Kompendium für den Religionsunterricht 1, red. G. Adam, R. Lachmann, Götingen 2002.
Z. Marek, Wykorzystanie założeń współczesnej dydaktyki w katechezie, w: Dydaktyka w służbie katechezy, red. S. Dziekoński, Kraków 202, s. 131 – 141.
E. Osewska, Pluralizm metod stosowanych w katechezie, w: Dydaktyka katechezy. Część II, red. J. Stala, Tarnów 2004, s. 157 – 299.
B. Pojawa, Środki dydaktyczne w katechezie, w: Dydaktyka katechezy. Część II, red. J. Stala, Tarnów 2004, s. 301 – 348.
J. Szpet, Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.
A. Zellma, Planowanie dydaktyczne w szkolnym nauczani u religii, w: Dydaktyka katechezy. Część II, red. J. Stala, Tarnów 2004, s. 16 – 106.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: