Między dosłownością a alegorią. Meandry patrystycznej egzegezy WT-SST-MDA
W trakcie kursu, w którym wykłady połączone będą z ćwiczeniami i pracą z tekstem patrystycznym, podjęte zostaną następujące zagadnienia.
1. Kontekst kulturowy rodzącego się chrześcijaństwa - kultura grecka i religia żydowska (między alegoryzmem a dosłownością).
2. Kształtowanie się tożsamości chrześcijańskiej - egzegeza okresu poapostolskiego.
3. Gnostycyzm i spór o wartość Starego Testamentu.
4. Chrystocentryzm i homilie paschalne.
5. Rozwój szkoły aleksandryjskiej w III wieku.
6. Szkoła w Cezarei Palestyńskiej.
7. Egzegeza syropalestyńska IV wieku.
8. Wpływ doktryny na egzegezę na przykładzie formowania się dogmatu o Trójcy Świętej.
9. Kształtowanie się tradycji antiocheńskiej IV-V wieku.
10. Rozwój szkoły aleksandryjskiej w IV-V wieku.
11. Egzegeza na Zachodzie na przykładzie Tykoniusza.
12. Wkład Hieronima w rozwój znajomości Pisma świętego.
13. Egzegeza u św. Augustyna.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student zna podstawową terminologię biblijną i egzegetyczną oraz jej korzenie grecko- łacińskie;
- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju egzegezy i różnych szkołach teologicznych w starożytności chrześcijańskiej
- ma ogólną znajomość zasad i metod interpretacji tekstu biblijnego w okresie patrystycznym
- potrafi opisać działalność egzegetyczną wskazanych ojców Kościoła
- potrafi wyjaśnić i ukazać na przykładach dynamiczny związek pomiędzy rozwojem doktryny chrześcijańskiej a egzegezą
Umiejętności:
- Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem ogólnej wiedzy biblijnej
- posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów patrystycznych, zawierających interpretację tekstów biblijnych
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę będą się składać:
1. Udział w zajęciach - 20% (możliwe są 2 nieobecności).
2. Przygotowanie i aktywny udział w analizie tekstów i dyskusjach podczas zajęć - 30%.
3. Egzamin końcowy lub końcowa praca pisemna (25.000 znaków).
Literatura
M. Simonetti, Między dosłownością a alegorią, Kraków 2000.
A. Eckmann, Pismo święte w życiu i nauczaniu Ojców Kościoła, AK 71 (1979), t. 92, s. 201-212.
Kelly J. N. D., Początki doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 1988.
Kudasiewicz J., Jedność dwu Testamentów jako zasada wyjaśniania misterium Chrystusa w Kościele pierwotnym, RBL 24 (1971), s. 95-109.
Paciorek A., Augustyn - egzegeta, TST 12 (1993), s. 175-189.
Paciorek A., Chrystocentryzm alegorii chrześcijańskiej w starożytnej hermeneutyce biblijnej, RT 44 (1997) z. 1, s. 29-42.
Starowieyski M., Egzegeza Ojców Kościoła, AK 82 (1990), t. 115, s. 25-36.
Żurek A., Od Septuaginty do Wulgaty - Biblia w Kościele pierwszych wieków, TST 11 (1992), s. 99-107.
Uwagi
W cyklu 2024/25_L:
Kod MS Teams: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: