Metody badań w naukach społecznych i teologicznych WT-SST-MBT
Teologia pastoralna jako nauka interdyscyplinarna posługuje się związkiem różnych metod. W ten sposób wiąże w całość refleksję teologiczną i wyniki badań empirycznych. Wymaga to dobrego przygotowania metodologicznego osób uprawiających tę dyscyplinę teologiczną tak, aby w umiejętny sposób potrafili łączyć dedukcyjne i empiryczne metody badawcze. Celem ćwiczeń jest zdobycie wiedzy, jak też praktycznych umiejętności z zakresu metodyki prowadzenia badań pastoralnych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
EK1 (TD_W05) - zna metodologię teologii oraz nauk społecznych:
2 (ndst) - nie posiada wiedzy z zakresu badań teologicznych i społecznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania;
3 (dst) - posiada w stopniu ograniczonym wiedzę z zakresu badań teologicznych i społecznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania;
4 (db) - potrafi ocenić z zakresu badań teologicznych i społecznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania;
5 (bdb) - potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu badań teologicznych i społecznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania;
EK2 (TD_W08) - ma ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną, będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla różnych dyscyplin teologicznych
2 (ndst) - nie posiada wiedzy o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań teologicznych i społecznych;
3 (dst) - posiada w stopniu ograniczonym wiedzę o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań teologicznych i społecznych;
4 (db) - potrafi ocenić wiedzę o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań teologicznych i społecznych;
5 (bdb) - potrafi wykorzystać wiedzę z o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań teologicznych i społecznych;
EK3 (TD_U02) - posiada własny warsztat badawczy, pozwalający mu realizować samodzielnie zadania naukowe:
2 (ndst) - nie posiada warsztatu badawczego, pozwalającego mu realizować samodzielnie zadania naukowe;
3 (dst) - posiada podstawowe umiejętności w zakresie budowania warsztatu badawczego, pozwalającego mu realizować samodzielnie zadania naukowe;
4 (db) - ocenia przydatność umiejętności badawczych do budowania warsztatu badawczego, pozwalającego mu realizować samodzielnie zadania naukowe;
5 (bdb) - w pełni korzysta z warsztatu badawczego, pozwalającego mu realizować samodzielnie zadania naukowe.
EK4 (TD_U03) - potrafi planować badania naukowe w zakresie teologii i nauk społecznych, przewidywać ich rezultaty i analizować zebrane dane
2 (ndst) - nie ma świadomości konieczności planowania badań naukowych w zakresie teologii i nauk społecznych, przewidywania ich rezultatów i analizowania zebranych danych
3 (dst) - ma świadomość konieczności planowania badań naukowych w zakresie teologii i nauk społecznych, przewidywania ich rezultatów i analizowania zebranych danych
4 (db) - potrafi ocenić i wykorzystać zewnętrzne metody planowania badań naukowych w zakresie teologii i nauk społecznych, przewidywania ich rezultatów i analizowania zebranych danych;
5 (bdb) - potrafi samodzielnie planować badania naukowe w zakresie teologii i nauk społecznych, przewidywać ich rezultaty i analizować zebrane dane
EK5 (TD_K05) - potrafi współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role:
2 (ndst) - nie potrafi współdziałać w grupie;
3 (dst) - rozumie konieczność współdziałania w grupie;
4 (db) - potrafi współdziałać w grupie;
5 (bdb) - potrafi być liderem grupy;
EK6 (TD_K07) - jest kreatywny w poszukiwaniu nowych obszarów badań i kierowaniu ich przebiegiem:
2 (ndst) - nie widzi potrzeby kreatywnego poszukiwania nowych obszarów badań i kierowania ich przebiegiem;
3 (dst) - widzi potrzebę kreatywnego poszukiwania nowych obszarów badań i kierowania ich przebiegiem;
4 (db) - zna zasady poszukiwania nowych obszarów badań i kierowania ich przebiegiem
5 (bdb) - potrafi kreatywnie poszukiwać nowych obszarów badań i kierować ich przebiegiem.
Nakład pracy:
Udział w ćwiczeniach - 30h
Przygotowanie do ćwiczeń - 20h
Konsultacje - 10h
Kryteria oceniania
Do zaliczenia przedmiotu na ocenę dobrą konieczne jest:
1. Obecność na minimum 80% zajęć
2. Otrzymanie pozytywnej oceny z cotygodniowych zadań
3. Przygotowanie narzędzia badawczego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: