Katechizm narzędziem katechezy WT-SST-KNK
Celem przedmiotu katechizm narzędziem katechizacji jest zapoznanie studenta z podstawową wiedzą na ten temat historii katechizmu, jego źródeł oraz form. Uczestnik wykładu dzięki tej wiedzy powinien zdobyć szerszą orientację dotyczącą tradycji posługiwania się katechizmem w Kościele katolickim. Nabyta w ten sposób wiedza oraz umiejętności związane z jej operacjonalizacją pozwolą studentowi rozwinąć kompetencje zawodowe jako nauczyciela, a zwłaszcza nauczyciela religii.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student uczestniczący w zajęciach w zakresie wiedzy:
EK 1. Charakteryzuje pojęcie katechizmu i jego rozwój na tle historii katechezy.
EK 2. Przybliża założenia teologiczne i pastoralne Katechizmu Kościoła Katolickiego i jego znaczenie dla katechezy w świetle „Dyrektorium o Katechizacji”.
EK 3. Prezentuje przykłady współczesnego wykorzystania katechizmu w katechizacji.
w zakresie umiejętności:
EK 4. Projektuje w zespole nowatorskie sposoby wykorzystania katechizmu w procesie ewangelizacji i katechizacji.
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 5. Wykazuje wartości, których propagowaniu służy katechizm, a także proponuje sposoby ich zastosowania na płaszczyźnie relacji społecznych.
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta: 40 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 20 godz.
Razem: 90 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia W 1. Student charakteryzuje pojęcie katechizmu i jego rozwój na tle historii katechezy.
Ndst (2): nie potrafi podać podstawowej definicji katechizmu;
Dst (3): poprawnie definiuje pojęcie katechizmu i omawia je w sposób ogólny;
Db (4): precyzyjnie wyjaśnia pojęcie katechizmu oraz przybliża historię katechizmu;
Bdb (5): precyzyjnie wyjaśnia pojęcie katechizmu, sprawnie omawia historię katechizmu, a także wskazuje na ważne wydarzenia z historii, które wpłynęły na jego rozwój.
Efekt kształcenia W 2. Student przybliża założenia teologiczne i pastoralne Katechizmu Kościoła Katolickiego i jego znaczenie dla katechezy w świetle „Dyrektorium o Katechizacji”.
Ndst (2): nie potrafi podać podstawowych danych dotyczących okoliczności powstania KKK;
Dst (3): prawidłowo wyjaśnia okoliczności powstania KKK i przybliża jego założenia teologiczne;
Db (4): prezentuje w sposób ogólny założenia teologiczne i pastoralne KKK;
Bdb (5): precyzyjnie wyjaśnia założenia teologiczne i pastoralne KKK oraz omawia jego znaczenia w dziele katechizacji w świetle „Dyrektorium o Katechizacji”.
Efekt kształcenia W 3. Student prezentuje przykłady współczesnego wykorzystania katechizmu w katechizacji.
Ndst (2): nie potrafi wymienić podstawowych przykładów wykorzystania KKK w katechezie;
Dst (3): wymienia podstawowe przykłady wykorzystania KKK w katechezie;
Db (4): wymienia i charakteryzuje podstawowe przykłady wykorzystania KKK na lekcjach religii i w katechezie parafialnej;
Bdb (5): wymienia i charakteryzuje zróżnicowane przykłady wykorzystania KKK na lekcjach religii i w katechezie parafialnej.
Efekt kształcenia U 4. Student projektuje w zespole nowatorskie sposoby wykorzystania katechizmu w procesie ewangelizacji i katechizacji.
Ndst (2): nie potrafi wyjaśnić, czym są katechizacja i ewangelizacja;
Dst (3): wyjaśnia, czym są katechizacja i ewangelizacja oraz z czego wynika konieczność wykorzystania w nich KKK;
Db (4): uczestniczy we wspólnym projektowaniu nowatorskich form wykorzystania KKK w katechizacji;
Bdb (5): uczestniczy we wspólnym projektowaniu nowatorskich form wykorzystania KKK w katechizacji i ewangelizacji oraz omawia zalety ich wdrażania.
Efekt kształcenia K 5. Student wykazuje wartości, których propagowaniu służy katechizm, a także proponuje sposoby ich zastosowania na płaszczyźnie relacji społecznych.
Ndst (2): nie potrafi podać wartości, którym służy KKK;
Dst (3): wskazuje przykłady wartości obecne w KKK i omawia ich znaczenie w życiu społecznym;
Db (4): wykazuje szereg wartości, których propagowaniu służy KKK i omawia propozycję wykorzystania ich na płaszczyźnie relacji społecznych;
Bdb (5): wykazuje szereg wartości, których propagowaniu służy KKK i omawia przykłady propozycji wykorzystania ich na płaszczyźnie relacji społecznych.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%;
- przygotowanie pracy śródsemestralnej;
- opanowanie materiału wykładów uzupełnionego o wskazaną literaturę;
- kolokwium końcowe: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%.
Literatura
Wprowadzenie do Katechizmu Kościoła Katolickiego, red. J. Ratzinger, Ch. Schoenborn, J. Tomko i in., Warszawa 1994.
Nowy Katechizm Katolicki, “Communio” 14 (1994) nr 4.
Katechizm w służbie katechezy, red. A. Kiciński, Lublin 2016.
W co Kościół wierzy i z czego żyje. W 10 rocznicę opublikowania Katechizmu Kościoła Katolickiego. Kraków-Łagiewniki 28 października 2003 r., red. T. Panuś, Kraków 2004.
Osial W., Historia Katechizmu. Geneza i rozwój katechizmu w Kościele katolickim od I do XVI wieku, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: