Księga Estery: historyczne tło, literacki charakter i teologiczne przesłanie WT-SST-KEH
1. Analiza narracyjna: początki w badaniach literackich.
2. Analiza narracyjna w badaniach biblijnych.
3. Podstawowe pojęcia analizy narracyjnej.
4. Sięga Estery a historia.
5. Analiza postaci opowiadania w Est.
6. Analiza fabuły w Est.
7. Analiza elementów tła w Est.
8. Autor i czytelnik modelowy w Est.
9. Kto i dla kogo napisał Est?
10. Modlitwy w Septuagincie.
11. Greckie dodatki w Est: ich miejsce w fabule.
12. Semantyczne innowacje w księdze zrealizowane w Est.
13. Dodatki do Est czy grecka Est?
14. Bóg i religijność w Est (porównanie TM i LXX).
15. Teologia diaspory w Est (porównanie TM i LXX)..
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TMA_W01: student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Księgi Estery i jej kulturowego kontekstu oraz jest zdolny do jej samodzielnego pogłębiania
TMA_U04: student posiada umiejętność interpretowania tekstu Księgi Estery w jego różnych wariantach, w tym w językach biblijnych
TMA_K05: student jest świadom złożoności struktury społecznej, w tym instytucji rodziny nuklearnej i szerokiej oraz konieczności interdyscyplinarnego podejścia do zagadnienia.
Kryteria oceniania
Kolokwium śródsemstralne: sprawdzian ustny z lektury artykułu A. Kot,Gatunek literacki Księgi Estery: przyczynek do tematu". Collectanea Theologica 77(2007), nr 3, s. 27-42.
TMA_W01:
- na ocenę niedostateczną (2): student nie ma nawet elementarnej wiedzy dotyczącej nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Księgi Estery i jej kulturowego kontekstu oraz nie jest zdolny do jej samodzielnego pogłębiania
- na ocenę dostateczną (3): student ma podstawową wiedzę dotyczącą nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Księgi Estery i jej kulturowego kontekstu oraz jest zdolny w podstawowym stopniu do jej samodzielnego pogłębiania
- na ocenę dobrą (4): student ma zadowalającą wiedzę dotyczącą nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Księgi Estery i jej kulturowego kontekstu oraz jest zdolny w znacznym stopniu do jej samodzielnego pogłębiania
- na ocenę bardzo dobrą (5): student pełną wiedzę dotyczącą nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Księgi Estery i jej kulturowego kontekstu oraz jest w pełni zdolny w podstawowym stopniu do jej samodzielnego pogłębiania
TMA_U04:
- na ocenę niedostateczną (2): student nie posiada żadnej umiejętności interpretowania tekstu Księgi Estery w jego różnych wariantach, w tym w językach biblijnych
- na ocenę dostateczną (3): student posiada podstawową umiejętność interpretowania tekstu Księgi Estery w jego różnych wariantach, w tym w językach biblijnych
- na ocenę dobrą (4): student posiada zadowalającą umiejętność interpretowania tekstu Księgi Estery w jego różnych wariantach, w tym w językach biblijnych
- na ocenę bardzo dobrą (5): student posiada pełną umiejętność interpretowania tekstu Księgi Estery w jego różnych wariantach, w tym w językach biblijnych
TMA_K05:
- na ocenę niedostateczną (2): student nie jest świadom złożoności struktury społecznej, w tym instytucji rodziny nuklearnej i szerokiej oraz konieczności interdyscyplinarnego podejścia do zagadnienia.
- na ocenę dostateczną (3): student jest w elementarnym zakresie świadom złożoności struktury społecznej, w tym instytucji rodziny nuklearnej i szerokiej oraz konieczności interdyscyplinarnego podejścia do zagadnienia.
- na ocenę dobrą (4): student jest w zadowalającym zakresie świadom złożoności struktury społecznej, w tym instytucji rodziny nuklearnej i szerokiej oraz konieczności interdyscyplinarnego podejścia do zagadnienia.
- na ocenę bardzo dobrą (5): student jest w pełni świadom złożoności struktury społecznej, w tym instytucji rodziny nuklearnej i szerokiej oraz konieczności interdyscyplinarnego podejścia do zagadnienia.
Literatura
1. GRZYBEK Stanisław, Księga Estery (Pismo Święte Starego Testamentu 6, cz. 3), Poznań: Pallottinum 1963.
2. NOWELL Irene, CRAVEN Toni, DUMM Demetrius, "Księga Estery". w: BROWN Raymond E., FITZMYER Joseph A., MURPHY Roland E., Katolicki komentarz biblijny, Warszawa: Oficyna Wydawnicza "Vocatio" 2001, s. 376-382.
3. "Księga Estery". w: WALTON John H., MATTHEWS Vicotr H., CHAVALAS Mark, Komentarz historyczno-kulturowy do Biblii Hebrajskiej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza "Vocatio" 2005, s. 543-552.
4. ROSŁON Józef W., FRANKOWSKI Janusz, "Groźba pogromy i cudowny ratunek (Księga Estery)". w: Księgi historyczne Starego Testamentu . Dziejopissarstwo okresu judaistycznego (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 3), Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2007, s. 163-181.
5. BOYD-TAYLOR Cameron, "Ester and Additions to Ester". w: AITKEN James K., T&T Clark Companion to the Septuagint, London: Blomsbuty T&T Clark 2015, s. 203-221.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
kod do zespołu: x1f9y78 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: