Komunikacja międzykulturowa Europa - Afryka WT-SST-KEA
1. Badania interkulturowe – główne pola badawcze i szkoły.
2. Historia i współczesność dialogu międzykulturowego i międzyreligijnego.
3. Kultura, religia, język i tożsamość.
4. Różnorodność kulturowa Afryki.
5. Swojskość i odmienność.
6. Kulturowe stereotypy.
7. Poznanie kultury przez język.
8. Przestrzeń i kontekst w kulturach i religiach.
9. Czas w kulturach i religiach.
10. Pokrewieństwo, liczby i miary
11. Komunikacja niewerbalna.
12. Jedzenie i preferencje smakowe.
13. Zakazy pokarmowe i używki.
14. Szok kulturowy.
15. Wtórny szok kulturowy.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia i opis ECTS: Ma uporządkowaną wiedzę ogólną o relacjach międzykulturowych Afryki i Europy; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje w odniesieniu do współczesnych problemów związanych ze spotkaniem religii i kultury z tych regionów świata.
Udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta: 20 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Efekt kształcenia: ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin.
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu relacji międzykulturowych Afryki i Europy
Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu międzykulturowych Afryki i Europy
Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w relacjach międzykulturowych Afryki i Europy, wskazać mechanizmy tychże relacji
Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność relacji międzykulturowych Afryki i Europy w czasie i przestrzeni
Efekt kształcenia: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym
Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Na ocenę:
Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów
Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji
Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje
Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski
Efekt kształcenia: posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych
Ndst (2): nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych
Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych przez wieki w relacjach międzykulturowych Afryki i Europy
Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje
Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- egzamin: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.
Literatura
Boski Paweł, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN 2009.
Isański Jakub (red.), Komunikowanie międzykulturowe. Szanse i wyzwania, Poznań: WN UAM 2009.
Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków: Universitas 2006.
Ratajczak Magdalena (red.), Pomiędzy kulturami. Szkice z komunikacji międzykulturowej, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2006.
Różański Jarosław, Wokół koncepcji inkulturacji, Warszawa: Wyd. UKSW 2008.
Szopski Marek, Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: