Kościół w Amazonii WT-SST-KAM
Kościół w Amazonii istnieje i rozwija się już od pięciu wieków, ale świadomość tego faktu jest bardzo często znikoma. Akcentowanie przez zdecydowaną większość badaczy i autorów głównie wymiaru przyrodniczo-ekologicznego oraz antropologiczno-społecznego, stwarza wrażenie, jakoby Kościół na obszarze Amazonii nie istniał. Dopiero zwołany przez Franciszka Nadzwyczajny Synod poświęcony Amazonii sprawił, że tematyka ewangelizacji oraz funkcjonowania Kościoła na tym obszarze, przebiły się do świadomości wielu ludzi. Na wykładach zostanie omówiona problematyka historii ewangelizacji poszczególnych obszarów Amazonii oraz przebieg Nadzwyczajnego Synodu poświęconego Amazonii, jak również zarys refleksji eklezjologicznej dotyczącej Kościoła w Amazonii.
Tematy:
1. Problem wybiórczej i powierzchownej znajomości Amazonii
2. Podstawowe dane o Kościele i chrystianizacji Amazonii
3. Początki ewangelizacji Amazonii portugalskojęzycznej
4. Początki ewangelizacji Amazonii hiszpańskojęzycznej
5. Chrystianizacja Amazonii peruwiańskiej i ekwadorskiej
6. Chrystianizacja Amazonii boliwijskiej
7. Posoborowa refleksja teologiczno-misjologiczna o Amazonii
8. Papieże o Amazonii oraz papieskie pielgrzymki do Amazonii
9. Kościelne instytuty badawczo-naukowe w Amazonii
10. Nadzwyczajny Synod Biskupów poświęcony Amazonii
11. Obrona praw ludności autochtonicznych przez Kościół
12. Wysiłki inkulturacyjne w Amazonii
13. Próby wypracowania liturgii amazońskiej
14. Męczennicy za wiarę w Amazonii
15. Kościół wobec współczesnych wyzwań w Amazonii
W cyklu 2022/23_L:
1. Problem wybiórczej i powierzchownej znajomości Amazonii |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student posiada
a) wiedzę w zakresie:
EK 1 - historii chrześcijaństwa i Kościoła na obszarze Amazonii, jak również pracujących tam misjonarzy oraz stosowanych przez nich metod misyjnych. Posiada wiedzę dotyczącą etapów i dynamiki ewangelizacji na tym obszarze. Zna współczesne dokumenty kościelne dotyczące Kościoła w Amazonii oraz ośrodki badawczo-naukowe zajmujące się chrześcijaństwem w Amazonii.
b) w zakresie umiejętności:
EK 2 – potrafi konstruktywnie a zrazem krytycznie odnieść się do tematyki historii Kościoła w Amazonii, tj. wskazać na osiągnięcia ewangelizacyjne, ale też odnieść się do niepowodzeń albo popełnionych w historii błędów. Jest zdolny do krytycznego odczytania i zinterpretowania dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii. Potrafi wskazać i wyjaśnić różnice pomiędzy poszczególnymi obszarami (jednostkami kościelnymi) w Amazonii.
c) w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – potrafi wskazać na współczesne problemy społeczno-kulturowe w Amazonii oraz wskazać ich genezę i potencjalne możliwości ich rozwiązania. Nie jest obojętny na wielorakie, aktualne problemy tamtejszego społeczeństwa i potrafi zainicjować wyważoną dyskusję na te tematy.
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako posiadanie wiedzy:
Ndst (2): brak rozeznania w temacie historia Kościoła w Amazonii oraz dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Dst (3): bardzo ogólna wiedza na temat historii Kościoła w Amazonii oraz dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Db (4): dobra orientacja w temacie historia Kościoła w Amazonii oraz dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Bdb (5): bardzo dobra orientacja w temacie historia Kościoła w Amazonii oraz dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
EK nr 2 określany jako umiejętność:
Ndst (2): nie posiada elementarnej umiejętności krytycznego odniesienia się do historii Kościoła oraz dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Dst (3): posiada względnie dobrą umiejętność krytycznego odniesienia się do historii Kościoła oraz dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Db (4): posiada dobrą umiejętność krytycznego prezentowania, omawiania i odnoszenia się do aspektów z historii Kościoła oraz dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Bdb (5): posiada bardzo dobrą umiejętność krytycznego prezentowania i omawiania tematyki odnoszącej się do historii Kościoła oraz dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
EK nr 3 określany jako kompetencje społeczne:
Ndst (2): nie potrafi wykazać żadnych powiązań pomiędzy historią a współczesnością w Amazonii, jak również nie rozumie znaczenia dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Dst (3): potrafi jedynie bardzo ogólnikowo wykazać powiązania pomiędzy historią a współczesnością w Amazonii oraz znaczenia dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Db (4): potrafi adekwatnie wykazać powiązania pomiędzy historią a współczesnością w Amazonii oraz dobrze rozumie znaczenie dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Bdb (5): potrafi bardzo jasno i z pasją wykazać powiązania pomiędzy historią a współczesnością w Amazonii oraz poprawnie wyjaśnia znaczenie dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Literatura
Aparecida. V Ogólna Konferencja Episkopatów Ameryki Łacińskiej i Karibów. Dokumnet końcowy, Jesteśmy uczniami i misjonarzami Jezusa Chrystusa, aby nasze narody miały w nim życie, Kraków 2014.
Borges P. (red.), Historia de la Iglesia en Hispanoamérica y Filipinas (siglos XV-XIX), t. I, Madrid 1992.
Borges P. (red.), Historia de la Iglesia en Hispanoamérica y Filipinas (siglos XV-XIX), t. II, Aspectos regionales, Madrid 1992.
Franciszek, Querida Amazonia. Posynodalna adhortacja apostolska, Kraków 2020.
Meiser A., "Bebo de dos ríos": sobre la lógica de procesos transculturales entre los cristianos Achuar y Shuar en la Amazonía Alta, Quito 2015.
Santos Hernández A., Los jesuitas en América, Madrid 1992.
Szyszka T., Listy różne ku chwalebnej ciekawości i chrześcijańskiemu zbudowaniu służące, jezuickich misjonarzy z Ameryki Hiszpańskiej, Poznań 2015.
Szyszka T., Redukcje jezuickie Maynas w Górnej Amazonii w XVII-XVIII wieku. Ujęcie historyczno-misjologiczne, Warszawa 2015.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: