Inkulturacja misyjna WT-SST-IMI
1. Geneza paradygmatu inkulturacji
2. Nauczanie kościelne dotyczące wyzwań inkulturacyjnych
3. Biblijne przesłanki procesu inkulturacji
4. Teologiczne podstawy inkulturacji
5. Pneumatologiczne indykatory procesu inkulturacji
6. Eklezjologiczne kryteria inkulturacji
7. Zakres semantyczny terminu inkulturacja oraz granice zamierzeń inkulturacyjnych
8. Próby zamierzeń inkulturacyjnych w Indiach - kontrowersje wokół rytów malabarskich w Indiach
9. Próby zamierzeń inkulturacyjnych w Chinach – kontrowersje o ryty chińskie i metodę Mateo Ricci
10. Imperatyw inkulturacji wg dokumentów kościelnych z Afryki i Azji
11. Imperatyw inkulturacji wg dokumentów konferencji CELAMu
12. Problematyka tłumaczeń tekstów teologicznych i liturgicznych
13. Nowe formy liturgiczne w Indiach – tradycja tańców ewangelizacyjnych
14. Kontrowersje wokół projektu rytu liturgicznego dla Amazonii
15. Andyjski diakonat żonatych mężczyzn. Innowacje w prawie kościelnym
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza: student posiada utrwaloną wiedzę na temat wieloaspektowej problematyki z zakresu wysiłków inkulturacyjnych na przestrzeni XX wieków historii Kościoła. Orientuje sie w założeniach teologicznych oraz kulturowych paradygmatu inkulturacji.
umiejętności: student potrafi poprawnie posługiwać się terminologią z zakresu inkulturacji, jak również krytycznie odnieść się do publikacji na ten temat i podejmować merytoryczną rozmowę.
oddziaływanie społeczne: inkulturacja, to nie tylko teoria książkowa, ale też praktyka życiowa w środowiskach misyjnych, gdzie problematyka społeczna jest jednym z istotnych założeń omawianego paradygmatu. Student posiada zatem nie tylko wiedzę z zakresu inkulturacji, ale też zapoznaje sie z możliwościami wykorzystania w życiu i pracy kryteriów wynikających z paradygmatu inkulturacji (np. wyczulenie na odmienność kulturową i budowanie społeczeństwa w oparciu o poszanowanie różnorodności kulturowej)
Kryteria oceniania
egzamin ustny
Literatura
Różański J., Biblia a inkulturacja w kontekście afrykańskim, [w:] A. Halemba, J. Różański (red.), Między przekładem biblijnym a rodzimą teologią. Wybrane problemy przekładów biblijnych i teologii afrykańskiej, , Warszawa 2003, s. 7-18.
Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań 2004.
Różański J., Wokół koncepcji inkulturacji, Warszawa 2008.
Salman J., Inkulturacja – exkulturacja, [w:] E. Śliwka (red.), Inkulturacja chrześcijaństwa w świecie, Pieniężno 1999, s. 7-25
Szyszka T., Meandry zamierzeń inkulturacyjnych w Chinach, [w:] P. Zając (red.), Konflikty perspektyw w historii i praktyce misyjnej, „Colloquia disputationes” nr 13, Poznań 2009, s. 263- 280;
Szyszka T., Zamierzenia inkulturacyjne Kościoła w Ameryce Łacińskiej, „Lumen Gentium” (2013), nr 1, s. 62-123.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: