Inkulturacja Kościoła w Afryce WT-SST-IKA
Odkrycie rzeczywistości „kultury”, które – zdaniem wielu antropologów – było najbardziej znaczącym osiągnięciem antropologii pierwszej połowy XX w., szybko przekroczyło granice antropologii kulturowej, przenikając do wielu innych dyscyplin humanistycznych, w tym także do misjologii. Kultura stała się jednym z ważnych tematów podczas obrad Soboru Watykańskiego II. Pojęcie „kultury” przeniknęło także – poprzez konstytucje i dekrety Soboru Watykańskiego II – do dokumentów Kościoła. Dzięki temu rozwinęła się świadomość teologicznego znaczenia kultury.
1. Podstawowe pojęcia i literatura.
2. „Inkulturacja: próba definicji.
3. Odnowione gromadzenie Ludu Bożego jako realizacja postulatów inkulturacji.
4. Rodzimi kapłani i ich formacja.
5. Rodzimi zakonnicy i zakonnice.
6. Katechiści i zaangażowani chrześcijanie świeccy.
7 Kościelne Wspólnoty Podstawowe.
8. Rodziny chrześcijańskie.
9. Rozwój struktur Kościoła jako wymóg inkulturacji.
10. Wymogi inkulturacji w realizacji nauczycielskiego zadania Kościoła.
11. Dialog ekumeniczny i międzyreligijny.
12. Zasadnicza rola inkulturowanej liturgii w uświęcaniu człowieka.
13. Sakramenty święte.
14. Wymogi inkulturacji w realizacji prorockiego zadania Kościoła.
15. Pomoc w rozwoju jako integralna część inkulturowanej działalności misyjnej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
STL_W01 ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie studiowanej specjalności teologicznej; jest w stanie rozwijać tę wiedzę i twórczo stosować ją w działalności edukacyjnej i środowiskowej
STL_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem ogólnej wiedzy teologicznej
STL_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno‐ moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym
Kryteria oceniania
STL_W01:
Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu działalności Kościoła i integralnego rozwoju człowieka w Afryce
Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w komunikacji międzykulturowej, wskazać mechanizmy jej prowadzenia w Afryce
Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów z zakresu działalności Kościoła i integralnego rozwoju człowieka w Afryce
STL_U01
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym w Aryce
STL_K06
Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji
Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje
Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski
Egzamin ustny, esej
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane przez wykład informacyjny, konwersatoryjny oraz pokaz, a weryfikowane za pomocą kolokwium.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane przez analizę tekstów, a weryfikowane za pomocą pisemnego referatu.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą metod poszukujących, a weryfikowane przez ocenę ciągłą.
Literatura
Carrier H., Guide pour l’inculturation de l’Evangile, Roma 1997.
Hastings A., Kościół i misje w Afryce, Warszawa 1971.
Mulders A., Missionsgeschichte, Regensburg 1960.
Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań 2004.
Różański J., Wokół koncepcji inkulturacji, Warszawa 2008.
Sundkler B., Steed C., A History of the Chuch in Africa, Cambridge 2001.
Zimoń H. (red.), Kultury i religie Afryki a ewangelizacja, Lublin 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: