Intertekstualizm w Apokalipsie św. Jana WT-SST-IAJ
1. Intertekstualizm w badaniach literackich.
2. Intertekstualizm w badaniach biblijnych.
3. Apokalipsa św. Jana czy Apokalipsa Jezusa Chrystusa? Charakter księgi.
4. Powstanie i adresaci Apokalipsy a charakter literacki dzieła.
5. Kultura literacka adresatów Apokalipsy.
6. Wizja Jezusa Zmartwychwstałego (Ap 1) jako esej chrystologii judeochrześcijańskiej.
7. Przesłania do siedmiu Kościołów (Ap 2-3): odniesienia intratekstualne i intertekstualne.
8. Wizja tronu Boga (Ap 4-5) a wizje prorockie.
9. Seria pieczęci (Ap 6) w ujęciu intertekstualnym. Kim jest jeździec na białym koniu?
10. Jerozolima i dwaj świadkowie (Ap 11): wyobraźnia malarska czy pamięć czytelnicza?
11. Wielki znak (Ap 12) czy wielki kod?
12. Bestia, bestie i ich prorocy (Ap 13) a Dn 7,15-27.
13. Babilon - Wielka Nierządnica a prorockie wezwania do powrotu z wygnania.
14. Sąd Boży (Ap 20,1-21,8): eschatologia chrześcijańska czy żydowska?
15. Opis Jeruzalem Nowej (Ap 21,9-22,5) a wizja Ezechiela (Ez 40-48)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TMA_W01: student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Apokalipsy i jej kulturowego kontekstu oraz jest zdolny do jej samodzielnego pogłębiania
TMA_U04: student posiada umiejętność interpretowania tekstu Apokalipsy
TMA_K05: student jest świadom złożoności struktury społecznej Kościołów Azji Mniejszej
Kryteria oceniania
Kolokwium śródsemstralne: sprawdzian ustny z lektury artykułu W. Linke,6. „Intertekstualizm w badaniach biblijnych na przykładzie Apokalipsy”. Roczniki Teologiczne Warszawsko – Praskie 2(2002), s. 81-111.
TMA_W01:
- na ocenę niedostateczną (2): student nie ma nawet elementarnej wiedzy dotyczącej nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Apokalipsy i jej kulturowego kontekstu oraz nie jest zdolny do jej samodzielnego pogłębiania
- na ocenę dostateczną (3): student ma podstawową wiedzę dotyczącą nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Apokalipsyi jej kulturowego kontekstu oraz jest zdolny w podstawowym stopniu do jej samodzielnego pogłębiania
- na ocenę dobrą (4): student ma zadowalającą wiedzę dotyczącą nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Apokalipsy i jej kulturowego kontekstu oraz jest zdolny w znacznym stopniu do jej samodzielnego pogłębiania
- na ocenę bardzo dobrą (5): student pełną wiedzę dotyczącą nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Apokalipsy i jej kulturowego kontekstu oraz jest w pełni zdolny w podstawowym stopniu do jej samodzielnego pogłębiania
TMA_U04:
- na ocenę niedostateczną (2): student nie posiada żadnej umiejętności interpretowania tekstu Apokalipsy
- na ocenę dostateczną (3): student posiada podstawową umiejętność interpretowania tekstu Apokalipsy
- na ocenę dobrą (4): student posiada zadowalającą umiejętność interpretowania tekstu Apokalipsy
- na ocenę bardzo dobrą (5): student posiada pełną umiejętność interpretowania tekstu Apokalipsy
TMA_K05:
- na ocenę niedostateczną (2): student nie jest świadom złożoności struktury społecznej Kościołów Azji Mniejszej
- na ocenę dostateczną (3): student jest w elementarnym zakresie świadom złożoności struktury społecznej Kościołów Azji Mniejszej
- na ocenę dobrą (4): student jest w zadowalającym zakresie świadom złożoności struktury społecznej zwłaszcza Kościołów Azji Mniejszej.
- na ocenę bardzo dobrą (5): student jest w pełni świadom złożoności struktury społecznej zwłaszcza Kościołów Azji Mniejszej.
Literatura
1. LINKE Waldemar, Jerozolima jako miejsce i uczestnik sądu Bożego w Apokalipsie według św. Jana (RSB 18), Warszawa: Oficyna Wydawnicza "Vocatio" 2005.
2. WOJCIECHOWSKI Michał, Apokalipsa Świętego Jana (Nowy Komentarz Biblijny Nowy Testament 20), Częstochowa: Święty Paweł 2012.
3. CZERSKI Janusz M., Apokalipsa Świętego Jana. Wstęp i komentarz, cz. 1, Ap 1-3, Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2018; cz. 2, Ap 4-13, Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2019; cz. 3, Ap 14-22, Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2020.
4. KRAWCZYK Mateusz, Hipoteza zależności hipertekstualne Listu do Rzymian od Księgi Mądrości (BTh TNFS 6), Warszawa: Towarzystwo Teologiczne Franciszka Salezego-Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2020, s. 27-91.
5. KRUPA Piotr, Zwyciężający w siedmiu listach Apokalipsy św. Jana, Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych 2021.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Kod do zespołu: hmg78ue |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: