Historia misji w Afryce WT-SST-HMA
Treści merytoryczne: w historii misji w Afryce można wyróżnić trzy etapy: pierwsze pięć wieków chrześcijaństwa w Afryce
Północnej, Egipcie i Etiopii, okres między XVI i XVIII w. oraz XIX i XX w. – okres ekspansji misyjnej.
1. Afryka dawniej i dziś – wprowadzenie.
2. Początki chrześcijaństwa w Egipcie i Afryce Północnej.
3. Chrześcijaństwo w Nubii i Aksum.
4. Odkrywanie Afryki przez Europę w latach 1415-1787.
5. Misje w Kongo i Angoli.
6. Podbój Afryki przez Europę (1787-1919).
7. Misje w Afryce Północnej.
8. Misje w Afryce Zachodniej.
9. Misje w Afryce Środkowej.
10. Misje w Afryce Południowej.
11. Misje w Afryce Wschodniej.
12. Misje w okresie kolonialnym (1920-1959).
13. Życie chrześcijańskie (nawracanie, katechumenat, sakramenty i Pismo Święte).
14. Życie chrześcijańskie (instytucje, laikat, rodziny chrześcijańskie).
15. Wyzwania Kościoła w niepodległej Afryce (1960-2005).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
KKR2_ W01 zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o komunikacji międzykulturowej i historycznej, rozumie ich źródła oraz zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych
KKR2_W02 ma pogłębioną wiedzę na temat nauk o komunikacji międzykulturowej i historycznej oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
KKR2_U01 potrafi posługiwać się różnorodnymi formami nawiązywania, podtrzymywania i pielęgnowania kontaktów w zakresie komunikacji międzykulturowej
KKR2_U06 potrafi adekwatnie wykorzystywać bogactwo źródeł informacji w zakresie komunikacji międzykulturowej i historycznej, jak również dokonywać selekcji, oceny jakości i wiarygodności zebranych wiadomości
KKR2_K05 ma głębokie i utrwalone przekonanie o konieczności adekwatnego zachowania się wobec problematyki kulturowej i religijnej
Kryteria oceniania
Egzamin
Efekt kształcenia: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu historii misji w Afryce
Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu historii misji w Afryce
Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w komunikacji międzykulturowej, wskazać mechanizmy jej prowadzenia
Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów historii misji w Afryce w czasie i przestrzeni
Efekt potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy z zakresu historii misji w Afryce
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym
Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Na ocenę:
Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów
Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji
Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje
Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- egzaminu: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.
Literatura
Bäeta C. G., Christianity in Tropical Africa, London 1968.
Groves C. P., The Planting of Christianity in Africa. London 1949-1960 (4 tomy).
Hastings A., Kościół i misje w Afryce, Warszawa 1971.
Mulders A., Missionsgeschichte, Regensburg 1960.
Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań 2004.
Różański J., Szuppe P. (red.), Ewangelia między tradycją i współczesnością, Warszawa 2003.
Sundkler B., Steed C., A History of the Chuch in Africa, Cambridge 2001.
Zapłata F., Rodzimy charakter Kościoła w Afryce i na Madagaskarze, Płock 1980.
Zimoń H. (red.), Kultury i religie Afryki a ewangelizacja, Lublin 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: