Egzegeza Janowej sceny zaparcia się Piotra (J 18,15-27) WT-SST-EJP
Perykopa J 18,15-27 będzie omawiana zgodnie z logicznym tokiem narracji, z jednoczesnym wskazywaniem na obecne w niej liczne walory retoryczne:
1) J 18,15-16 - przybycie Piotra i pewnego ucznia (za pojmanym Jezusem) na dziedziniec arcykapłana.
2) J 18,17 - pierwsze zaparcie się Piotra.
3) J 18,18 - Piotr wśród strażników i sług arcykapłana.
4) J 18,19-21 - przesłuchanie Jezusa przez Annasza.
5) J 18,22-23 - policzek wymierzony Jezusowi przez sługę arcykapłana.
6) J 18,24 - odesłanie Jezusa do Kajfasza.
7) J 18,25 - drugie zaparcie się Piotra.
8) J 18,26-27 - trzecie zaparcie się Piotra.
Na każdy werset przypada około 1 wykład (90 minut).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK 1- Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej (TMA_W05).
W zakresie umiejętności:
EK 2 - Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TMA_U02).
W zakresie kompetencji społecznych:
EK 3: Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (TMA_U04).
Kryteria oceniania
Przy wystawieniu oceny końcowej brana będzie pod uwagę AKTYWNOŚĆ doktorantów podczas zajęć (także oczywiście ich FREKWENCJA) oraz przede wszystkim stopień/poziom opanowania materiału, zreferowanego podczas EGZAMINU USTNEGO na koniec semestru.
Należy wykazać się także zdolnością lektury tekstu biblijnego (greckiego) oraz jego tłumaczenia na język polski. Temu służyć będzie zwłaszcza pisemny egzamin ŚRÓDSEMESTRALNY. Student(ka) będzie proszony/a o precyzyjne przetłumaczenie losowo wybranych wersetów oraz podanie formy podstawowej/słownikowej wskazanych terminów. Pomyślnie zdany egzamin śródsemestralny będzie gwarantował ocenę dostateczną (3,0).
Literatura
1) Grochowski Z., „Nawrócenie św. Piotra w czwartej Ewangelii (J 21,1-19). «Rehabilitacja» ucznia po trzykrotnym zaparciu się Mistrza”, w: R. Bartnicki (red.), Studia z biblistyki. Tom 9, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW 2016, s. 51-72;
2) Grochowski Z., „Kogut w Biblii z uwzględnieniem jego narracyjnej funkcji pełnionej w Ewangeliach”, Verbum Vitae 32 (2017) 255-284;
3) Mędala S., „Tradycja Janowa w świetle współczesnych badań”, w: W. Chrostowski, Mów Panie, bo sługa Twój słucha. Księga Pamiątkowa dla Księdza Profesora Ryszarda Rubinkiewicza SDB w 60. rocznicę urodzin, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1999, 146-162.
4) Mędala S., Ewangelia według św. Jana. Rozdziały 1-12, (NKB NT IV/1), Częstochowa 2010.
5) Mędala S., Ewangelia według św. Jana. Rozdziały 13-21, (NKB NT IV/2), Częstochowa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: