Analiza mistycznych tekstów w pełnym średniowieczu WT-SST-AMS
1. Pełne średniowiecze i kontynuacja rozwoju życia duchowego na zachodzie.
2. Gwidon II, jego Lectio divina jako narzędzie rozwoju duchowego. Zasady lectio divina z XII wieku; Guigo II Scala Claustralium czyli list o życiu kontemplacyjnym.
3. Gwidon II, O lekturze duchowej.
4. Gwidon II, O medytacji.
5. Gwidon II, O modlitwie.
6. Gwidon II, O kontemplacji.
7. Trzeci list św. Klary do św. Agnieszki.
8. Św. Bonawentura, Do sióstr o doskonałości życia.
9. Św. Bonawentura, Owoc życia chrześcijańskiego.
10.Ubertino z Cazale, Drzewo życia.
11. Rudolf z Biberach, Siedem dróg do wieczności.
12. św. Tomasz z Akwinu, O doskonałości życia duchowego.
13. św. Tomasz z Akwinu, Wykład pacierza.
14. św. Tomasz z Akwinu, Wykład listu do Rzymian.
15. św. Tomasz z Akwinu, Modlitwy.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1) wiedza TMA_W01: ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii systematycznej, w szczególności w zakresie analizy mistycznych tekstów w pełnym średniowieczu
2) umiejętności TMA_U01: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować,
oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej; posiada umiejętność interpretowania
podstawowych tekstów mistycznych pełnego średniowiecza z
wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych
3) kompetencje społeczne TMA_K01, TMA_K03, TMA_K05, TMA_K08 : ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności, potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do sensu analizy tekstów w pełnym średniowieczu; interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi
w zakresie mistycznych tekstów pełnego średniowiecza
Kryteria oceniania
1)wiedza Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna
zagadnienia poruszane w ramach mistycznych tekstów w pełnym średniowieczu
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów z zakresu "dróg" zjednoczenia człowieka z Bogiem
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i
przedstawia podstawowe zagadnienia z zakresu teologii mistycznej w ujęciu historycznym
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe zagadnienia związane z mistycznym zjednoczenia człowieka z Bogiem z uwzględnieniem przyjętych schematów
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę
historyczną dla oceny rożnych współczesnych sposobów mówienia o mistycznych tekstach w średniowieczu
2) umiejętności Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować o wynikach swych badań;
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować
wyników swych badań
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe zagadnienia o mistycznym zjednoczeniu człowieka z Bogiem
na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i
porównań
na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą
wiedzę
3) kompetencje społeczne Ek-3:
ocenia wartość propozycji zjednoczenia człowieka z Bogiem w kontekście mistycznych tekstów pełnego średniowiecza
na ocenę 2 (ndst) nie dostrzega wpływu rozumienia przez człowieka procesu zjednoczenia z Bogiem w jego postrzeganiu rzeczywistości
na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje zagadnienie mistycznych tekstów w pełnym średniowieczu, które są zawarte w omawianych tekstach, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w otaczającej go rzeczywistości schematy myślowe
na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście
potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i
samodzielne twierdzenia.
Obowiązuje również śródsemestralne zaliczenie z wybranych tekstów mistycznych pełnego średniowiecza.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: