Antropologia misyjna WT-SST-AM
Stosowanie koncepcji kulturowych widoczne jest już w działalności misyjnej Pawła Apostoła i uczniów Jezusa Chrystusa. Później otwarcie na kultury ewangelizowanych ludów okazali m.in. Grzegorz I Wielki, Cyryl i Metody, R. Lull, R. de Nobili, M. Ricci, M. de Nobrega; wśród kolejnych misjonarzy obrońcami rodzimych kultur byli: Antoni z Montesino, B. de Las Casas, B. de Sahagún, J.F. Lafitau, Jan z Pian del Carpine, W. van Ruysbroeck, Jan z Montecorvino, G. Marignolli, C. de Molina, J. de Acosta; do autorów dzieł ważnych dla a.m. należą m.in. misjonarze z Afryki - H.A. Junod i Erwin Smith oraz z Oceanii - R.H. Codrington i M. Leehhardt; wielkie zasługi dla rozwoju antropologii ma także → „Anthropos”; w XX w. antropol. podręczniki i przewodniki dla zajmujących się międzykulturową działalnością misyjną napisali: Eugen A. Nida, Joseph Fitzpatrick, Robert Schreiter, A. Roest Crollius oraz L.J. Luzbetak, który w teologicznych założeniach dla antropologii misyjnej podkreślał prymat Ducha Świętego w działalności misyjnej oraz potrzebę głębokiego życia duchowego i rzetelnej wiedzy misjonarzy. Za główne tematy antropologii misyjnej uznał on modele misji, znaki czasu, a także istotę, integrację i dynamikę kultury. Jednym z owoców badań antropologii misyjnej jest koncepcja inkulturacji chrześcijaństwa.
1. Zagadnienia wprowadzające.
2. Natura i zakres, historia i źródła misjologii.
3. Natura i zakres antropologii.
4. Subdyscypliny antropologii
5. Antropologia misyjna: jej historia, natura i zakres
6. Przegląd modeli kulturowych.
7. Przegląd modeli misji.
8. Istota kultury i perspektywy misjologiczne.
9. Formy kultury i jej integracja strukturalna.
10. Integracja psychologiczna kultury.
11. Procesy wpływające na zmianę kulturową.
12. Warunki sprzyjające zmianie kulturowej
13. Różne podejścia w stosunku do rozwoju i zmiany kulturowej.
14. Rozwój społeczny.
15. Społeczności afrykańskie w obliczu przemian.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną o relacjach religii i kultury; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje w odniesieniu do współczesnych problemów związanych ze spotkaniem religii i kultury w poszczególnych regionach świata.
Udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta: 20 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia: ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin.
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu relacji między kulturami i religiami
Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu relacji między kulturami i religiami
Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w relacjach relacji między kulturami i religiami, wskazać mechanizmy tychże relacji
Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność relacji między kulturami i religiami w czasie i przestrzeni
Efekt kształcenia: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym
Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Na ocenę:
Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów
Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji
Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje
Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski
Efekt kształcenia: posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych
Ndst (2): nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych
Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych przez wieki w relacjach między kulturami i religiami
Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje
Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- egzamin: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.
Literatura
Nida E.A., Customs and Cultures: Anthropology for Christian Missions, South Pasadena: William Carey Library 1975.
Conn H.M., Eternal Word and Changing Worlds. Theology, Anthropology, and Mission in Trialogue, Phillipsburg: P & R PUB CO 1992.
Fitzpatrick J., One Church, Many Cultures: The Challenge of Diversity, Kansas City: Sheed & Ward 1987.
Maurier H., Les Missions. Religions et civilisations confrontes à l'universalisme, Paris: Ed. du Cerf 1993 (Antropologia misyjna. Religie i cywilizacje w zderzeniu z uniwersalizmem: przyczynek do dziejów współczesnych, przekł. J. Dembska; przedm. i red. nauk. J.J. Pawlik, Warszawa: Verbinum 1997).
Luzbetak L., The Church and Cultures. New Perspectives in Missiological Anthropology, Maryknoll: Orbis Books 1983 (Kościół a kultury. Nowe perspektywy w antropologii misyjnej, Warszawa: Verbinum 1998).
Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów środkowego Sudanu, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny 2004.
Różański J., Wokół koncepcji inkulturacji, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: