Teoria poznania-Sposoby odróżniania prawdy od fałszu WT-SPL-TPSOC
celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z głównymi problemami teorii poznania (epistemologii); nabycie umiejętności rozpoznawania, rozumienia i rozwiązywania tych problemów oraz samodzielnych analiz tekstów poświęconych problematyce epistemologicznej; doskonalenie kompetencji umiejętności przedstawiania uargumentowanych poglądów na temat źródeł poznania, prawdziwości / fałszywości i (nie)pewności poznania.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W02 - student wykazuje podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej (kluczowe pojęcia i problemy) metodologicznej teorii poznania
W10 - student prezentuje współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w zakresie epistemologii oraz ogólną wiedzę filozoficzną
U04 - student prawidłowo interpretuje i wyjaśnia problemy epistemologiczne oraz wzajemne relacje między nimi
K11 - student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, uzasadniając potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do problemów wobec złożonej rzeczywistości
Kryteria oceniania
Efekt W02, W10
- na ocenę bardzo dobrą - student wymienia i definiuje wszystkie omawiane na wykładzie terminy epistemologiczne; rozróżnia i objaśnia wszystkie główne stanowiska w problematyce teoriopoznawczej; wskazuje wszystkich wiodących autorów i kontekst historyczno-problemowy; wybiera i uzasadnia wszystkie wartościowe elementy teorii poznania.
- na ocenę dobrą - student wymienia i definiuje większość omawianych na wykładzie terminów epistemologicznych; rozróżnia i objaśnia większość głównych stanowisk w problematyce teoriopoznawczej; wskazuje większość wiodących autorów i kontekst historyczno-problemowy; wybiera i uzasadnia większość wartościowych elementów teorii poznania.
- na ocenę dostateczną - student wymienia i definiuje niektóre omawiane na wykładzie terminy epistemologiczne; rozróżnia i objaśnia niektóre główne stanowiska w problematyce teoriopoznawczej; wskazuje niektórych wiodących autorów i kontekst historyczno-problemowy; wybiera i uzasadnia niektóre wartościowe elementy teorii poznania.
Efekt U04
- na ocenę bardzo dobrą - student bezbłędnie analizuje tekst źródłowy z zakresu epistemologii, sporządza własny tekst, dobierając adekwatną i zróżnicowaną terminologię, swobodnie porównuje twierdzenia i przyporządkowuje je do głównych teorii epistemologicznych
- na ocenę dobrą - student w większości poprawnie analizuje tekst źródłowy z zakresu epistemologii, sporządza własny tekst, dobierając w dużym stopniu adekwatną i zróżnicowaną terminologię, poprawnie porównuje twierdzenia i przyporządkowuje je do głównych teorii epistemologicznych
- na ocenę dostateczną - student częściowo poprawnie analizuje tekst źródłowy z zakresu epistemologii, sporządza własny tekst, dobierając w małym stopniu adekwatną i zróżnicowaną terminologię, częściowo błędnie porównuje twierdzenia i przyporządkowuje je do głównych teorii epistemologicznych
Literatura
1. Ajdukiewicz Kazimierz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa: Czytelnik 1983 (cz. I: Teoria poznania, s. 27-98).
2. Bernecker Sven, Pritchard Duncan (red.) The Routledge Companion to Epistemology, London: Routledge 2011, ss. 918.
3. Gabriel Gottfried, Teoria poznania od Kartezjusza do Wittgensteina, tł. T. Kubalica, Kraków: WAM 2007, ss. 184.
4. Janeczek Stanisław, Starościc Anna (red.), Epistemologia, Lublin: KUL 2015, ss. 565.
5. Judycki Stanisław, Epistemologia, Poznań: W drodze 2020 (t. 1: ss. 638; t. 2: ss. 600).
6. Keller Albert, Wprowadzenie do teorii poznania, tł. A. Ziernicki, Kraków: WAM 2010, ss. 182.
7. Rutowski Tadeusz, Teoria poznania (Czy można odróżnić prawdę od fałszu?), „Studia Płockie” t. XXII (1994), s. 183-204.
8. Woleński Jan, Epistemologia – poznanie, prawda, wiedza, realizm, Warszawa: PWN 2005, ss. 560.
9. Ziemińska Renata (red.), Przewodnik po epistemologii, Kraków: WAM 2013, ss. 558.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: