Teologia duchowości-Uzdrowienie wewnętrzne WT-SPL-TDU
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z koniecznością podjęcia przez chrześcijanina trudu nawracania się i poznania ich rodzajów. Winien zapoznać się z problematyką pokus, których świadome doświadczenie daje możliwość poznawania samego siebie. Student winien zapoznać się z trudnościami dotyczącymi zranionych emocji i etapu ich uzdrowienia. Zdobywa ogólną wiedzę o mechanizmach obronnych i ich negatywnym wpływie na rozwój duchowy. Poznaje istotę kompleksu niższości i perfekcjonizmy oraz etapy ich uzdrowienia duchowego. Nabywa umiejętności identyfikowania problemów na płaszczyźnie psychicznej i duchowej oraz umie zastosować środki zaradcze.
:
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student definiuje pojęcia oraz teorie związane ze zranieniami psychiczno-duchowymi. Posiada znajomość etapów rozwoju duchowego człowieka i wpływu psychiki na sferę duchową (W21). Potrafi rozpoznawać współczesne zagrożenia w wymiarze religijnym i ludzkim oraz umie zidentyfikować środki pomocowe dla kształtowania zarówno osobistego, jak i wspólnotowego (W16). Posiada umiejętność posługiwania się normami dla właściwego funkcjonowania tak jednostek, jak wspólnot (U24).
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobra.
Student umie definiować wszystkie pojęcia i teorie oraz dokonywać dystynkcji pomiędzy sferą psychiczną a duchową. Umie wybrać i stosować odpowiednie kryteria w procesie uzdrawiania zarówno jednostek, jak i wspólnot. Definiuje mechanizmy obronne i podaje duchowe metody ich uzdrowienia. Potrafi przykładami zobrazować problematykę.
Ocena dobra
Student potrafi zdefiniować większość pojęć i teorii. Zasadniczo dokonuje wyboru właściwych kryteriów w celu rozwiązania problemów życiowych zarówno jednostek, jak i wspólnot. Umie omówić większość mechanizmów obronnych i duchowych metod ich uzdrowienia. Potrafi niektóre pojęcia zobrazować przykładami.
Ocena dostateczna
Student z pomocą nauczyciela definiuje pojęcia i teorie. Potrafi podać podstawowe różnice i zależności pomiędzy sferą duchową i psychiczną. Umie podać przynajmniej kilka kryteriów w celu uzdrowienia zranień czy to indywidualnych, czy to wspólnotowych.
Literatura
D. Linn, M. Linn, Uzdrawianie ludzkich zranień poprzez pięć etapów przebaczenia, tłum. A. Bożek, Kraków 1993.
D. Seamands, Uzdrowienie zranionych uczuć, tłum. J. Marcol, Kraków 1992.
W. Stinissen, Terapia duchowa. O duchowym przewodnictwie i duszpasterstwie, tłum. J. Iwaszkiewicz, Poznań 1998.
J. Augustyn, Kwadrans szczerości. Wprowadzenie do modlitwy codziennego rachunku sumienia, Kraków1998.
J. Augustyn, Świat naszych uczuć. Mały przewodnik w poznawaniu i kształtowaniu ludzkich uczuć, Kraków 2001.
A. Gruen, O duchowości inaczej, tłum. K. Zimmerer, Kraków 2005.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: